Slovenské podniky využívajú umelú inteligenciu najviac spomedzi krajín Vyšehradskej štvorky, za európskym priemerom však stále zaostávajú. Ako vyplýva z dát spoločnosti Enehano, umelú inteligenciu používa približne 5 % firiem na Slovensku, priemer v krajinách Európskej únie je však na úrovni 8 %.
Zdieľaná infraštruktúra
Ekonomický rast a konkurencieschopnosť sú pritom podľa nej veľmi úzko prepojené s tým, ako krajiny a firmy dokážu využívať dáta a nové technológie.
„Umelá inteligencia a strojové učenie sa využívajú v rôznych aplikáciách, vrátane automatizácie procesov, zlepšovania zákazníckych skúseností, optimalizácie riadenia dodávateľského reťazca či v prediktívnej údržbe a optimalizácii výroby a logistiky,“ uviedol odborník na digitalizáciu zo spoločnosti Enehano Eduard Gers.
Vývoj samotnej umelej inteligencie je veľmi náročný a tretina európskych firiem preto za týmto účelom siaha po zdieľanej infraštruktúre, teda cloudových službách od medzinárodných spoločností akými sú Google, Amazon, či Microsoft.
Zefektívnenie procesov
Zavádzanie umelej inteligencie do rôznych oblastí života pritom napomáha nielen zefektívniť firemné a obchodné procesy, ale otvára aj potenciál pre zlepšenie služieb verejnosti. Môže poskytnúť riešenia mnohých výziev v zdravotníctve či v poľnohospodárstve, má vplyv na uhlíkovú stopu i produktivitu práce.
Samsung chce vybudovať najväčšiu základňu na výrobu polovodičov, zainvestuje zhruba 214 miliárd eur
Zároveň však nevyhnutne prinesie zánik niektorých pracovných pozícií. Európske štatistiky uvádzajú, že 14 % pracovných miest v krajinách OECD sa dá ľahko automatizovať a podstatným zmenám by mohlo čeliť ďalších 32 %. Aj kvôli vplyvu na zamestnanosť sa preto mnohí širšieho zavádzania umelej inteligencie boja.
Podľa spoločnosti Enehano ale dôvod na prehnané obavy nie je, lebo umelá inteligencia v mnohých oblastiach nedokáže úplne nahradiť človeka.
„Aj keď sme napríklad svedkami čoraz väčšieho využívania rôznych chatbotov a voicebotov, v oblasti komunikácie so zákazníkmi je nevyhnutné zabezpečiť skôr omnichannel prístup. Umelá inteligencia je totiž technológia, ktorá na základe algoritmu dokáže simulovať niektoré ľudské schopnosti, ale nedokáže fungovať bez ľudského faktoru,“ objasnil Gers.
Enehano Solutions, s.r.o vznikla v roku 2016 v Českej republike, obchodné zastúpenie má v USA a Škandinávii a v roku 2021 vstúpila aj na slovenský trh. Jej poslaním je zefektívniť podnikanie firiem v oblasti marketingu, obchodu alebo starostlivosti o zákazníkov.