Európska komisia (EK) začala nové protimonopolné vyšetrovanie spoločnosti Google pre súťaž v oblasti technológií digitálnej reklamy. Formálne vyšetrovanie sa zameria na to, či technologický gigant porušil pravidlá hospodárskej súťaže eurobloku tým, že uprednostnil svoje vlastné služby technológie online zobrazovania reklamy na úkor konkurenčných vydavateľov, inzerentov a služieb reklamnej technológie.
EK bude skúmať najmä to, či Google na webstránkach a v aplikáciách obmedzuje prístup tretích strán k údajom používateľov na reklamné účely.
Firma mohla sťažiť situáciu konkurencii
Komisia uviedla, že preskúma spôsoby, akými Google využíva technológiu na sprostredkovanie predaja grafických reklám medzi online inzerentmi a vydavateľmi.
Napríklad sa bude venovať obmedzeniam, ktoré spoločnosť kladie na inzerentov, vydavateľov a konkurenčných sprostredkovateľov reklamy pri prístupe k údajom o totožnosti a správaní používateľov, ku ktorým majú prístup jej vlastné reklamné služby. Takéto údaje možno použiť na prispôsobenie online reklám jednotlivým používateľom webu, pripomína agentúra AP.
Google dostal vo Francúzsku pokutu 220 miliónov eur pre zneužitie trhovej sily v online reklame
„Online reklamné služby sú jadrom toho, ako spoločnosť Google a vydavatelia speňažujú svoje online služby. Google zhromažďuje údaje, ktoré sa majú použiť na cielené reklamné účely, predáva reklamný priestor a funguje aj ako sprostredkovateľ online reklamy,“ vyjadrila sa podpredsedníčka EK zodpovedná za ochranu hospodárskej súťaže a digitalizáciu Margrethe Vestagerová.
Ako tiež uviedla, „máme obavy, že Google sťažil konkurenčným online reklamným službám súťaž v takzvanom balíku reklamných technológií“.
Google hodlá spolupracovať
Google v pripravenom vyhlásení uviedol, že tisíce európskych podnikov každý deň používajú jeho reklamné produkty na oslovenie nových zákazníkov a financovanie ich webstránok.
„Vybrali si ich preto, že sú konkurencieschopné a efektívne. Aj naďalej budeme konštruktívne spolupracovať s Európskou komisiou, aby sme zodpovedali ich otázky a ukázali výhody našich výrobkov pre európske podniky a spotrebiteľov,“ uvádza sa vo vyhlásení.
Vyšetrovanie je najnovším úsilím EK o udržanie trhovej sily Googlu na uzde. Firma už dostala v rámci troch samostatných protimonopolných vyšetrovaní pokuty v celkovej sume 8,2 miliardy eur. Podľa niektorých kritikov však pokuty Google neodradia, keďže si ich môže dovoliť zaplatiť.