Univerzita Komenského (UK) v Bratislave rozdelila takmer 219-tisíc eur na vedecké projekty doktorandov. Z celkového počtu 430 žiadostí podporí 222. Každý projekt tak získa približne 980 eur.
Najväčší záujem o granty prejavili doktorandi Prírodovedeckej fakulty UK, Fakulty matematiky, fyziky a informatiky a doktorandi Lekárskej fakulty UK. Informovala o tom hovorkyňa UK Lenka Miller v tlačovej správe.
„Rôznorodosť vedeckých projektov našich doktorandov kopíruje široké vedecké zameranie univerzity. Granty UK sú tu pre nich ako zdroj na podporu výskumov, ktoré sú základom ich dizertačných prác. Som rád, že sa nám darí v tejto tradícii kontinuálne pokračovať a že každoročne je o túto podporu veľký záujem,“ skonštatoval rektor UK Marek Števček.
Vytvorenie typológie učiteľov
Medzi podporenými projektmi je aj výskum o pripravenosti učiteľov fyziky na plnenie súčasných cieľov vzdelávania. Silvia Novotná z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky UK chce navrhnúť spôsob zlepšenia vyučovania fyziky na Slovensku.
Plánuje vytvoriť typológiu učiteľov a pre každú kategóriu navrhnúť špecifický spôsob. Otázku manažmentu pacienta u všeobecného lekára a výdavkov na jeho zdravotnú starostlivosť skúma Lukáš Kurinec z Fakulty managementu UK.
Terapia pre deti
„V tomto projekte skúmame vplyv prebytočného posielania od všeobecného lekára k špecialistom na výdavky zdravotnej starostlivosti,“ uviedol Kurinec. Kristína Mocsári z Pedagogickej fakulty UK skúša novú terapiu pre deti so zajakavosťou v predškolskom a mladšom školskom veku.
V rámci svojho projektu bude realizovať terapiu počas šiestich mesiacov. „Ak sa nová terapia osvedčí, môže poslúžiť aj ďalším logopédom na Slovensku,“ dodala Mocsári.
Zbieranie a analýza
Karin Černickaja z Fakulty sociálnych a ekonomických vied UK bude zbierať a analyzovať životné príbehy dospelých s poruchou učenia alebo pozornosti.
Tieto príbehy majú poslúžiť psychológom a ďalším pomáhajúcim a pedagogickým profesiám. Pôjde o nástroj na zmierňovanie stigmy, zvýšenie povedomia o tejto téme, ale aj zdroj pre osoby s poruchami učenia či pozornosti.