BRATISLAVA 1. februára (WebNoviny.sk) – Učitelia, rodičia, študenti, ale aj ďalší ľudia dnes vytvorili okolo Úradu vlády SR a Prezidentského paláca v Bratislave živú reťaz. Policajné zložky na mieste odhadli počet zapojených ľudí na 2 000 až 2 500. Dav sa stretával na Námestí slobody a následne tiahol okolo Úradu vlády SR, Prezidentského paláca, Leškovej a Štefánikovej ulice, kde sa dva prúdy ľudí spojili. Týmto gestom tak ukázali svoju nespokojnosť so súčasným stavom slovenského školstva.
Ako pre agentúru povedal Vladimír Crmoman z Iniciatívy slovenských učiteľov, verejnosť takto vyjadrila podporu učiteľskému štrajku. Chcú, aby sa veci v školstve začali meniť a žiaci mali kvalitné školstvo. Crmoman tiež pripomína, že už vzniklo 14 učiteľských iniciatív na Slovensku. Učiteľský štrajk je podľa neho už celoslovenská akcia.
Fico chce zvyšovať platy učiteľov, štrajk má malý rozsah
Živú reťaz dnes organizovali aj v Topoľčanoch, Rimavskej Sobote, Košiciach, Prešove, Prievidzi, Nitre, Trenčíne, Lučenci, Poprade, Žiline a Partizánskom, v Martine a Trnave. V utorok 2. februára budú tvoriť živú reťaz o 16:00 aj v Pezinku. Živú reťaz organizuje Iniciatíva slovenských učiteľov, ktorá stojí aj za štrajkom učiteľov.
Štrajk učiteľov sa začal v pondelok 25. januára. Na internetovej stránke Iniciatívy slovenských učiteľov sa k nemu v pondelok hlási 9600 učiteľov zo 711 škôl. Štrajk učiteľov už sprevádzalo aj niekoľko demonštrácií, ktoré sa minulý týždeň konali v Bratislave, Košiciach, Leviciach, Nových Zámkoch či Banskej Bystrici.
Košickú reťaz vytvorilo 500 ľudí
Vytvoriť živú reťaz pod heslom Ruka v ruke – za lepšie školstvo prišlo dnes na priestranstvo pred košickým magistrátom podľa organizátorov 500 učiteľov, rodičov a študentov, hoci dnes boli polročné prázdniny. Podľa odhadu novinárov ich tam však bolo menej, okolo tristo. Ako povedal jeden z iniciátorov stretnutia Viktor Pončák z iniciatívy košických učiteľov, štrajkujú za nové školstvo, chcú v školstve zmenu. Pokiaľ ide o počty učiteľov, povedal, že možno sa niekde stala chyba a tak doložil, že možno spraviť skúšku správnosti, učitelia sa však medzitým rozišli.
Na otázku novinárov, koľko košických škôl bude v utorok pokračovať v štrajku, Pončák povedal, že to nedokáže odhadnúť. Podľa jeho vyjadrenia učitelia majú obavy a stretli sa aj so zastrašovaním. Podľa neho však počet zapojených do štrajku bude narastať a „my vydržíme až do konca“. Vyslovil presvedčenie, že rodičia to pochopia a podporia učiteľov v štrajku.
„Chystáme stretnutie s rodičmi a verejnosťou, jedno bude už dnes v košickom Martinuse, ďalšie stretnutia budú v utorok a v stredu. Takisto chystáme stretnutia s učiteľmi a rodičmi z iných miest, napríklad z Michaloviec, Levoče, Prešova, Trebišova, Spišskej Novej Vsi. Na stretnutiach chceme rodičom a verejnosti vysvetliť, prečo štrajkujeme, chceme hovoriť o situácii v školstve a odpovedať na to, čo ich bude zaujímať,“ povedal Pončák. Na stretnutí učitelia skandovaním sloganu Vydržíme deklarovali, že sú odhodlaní pokračovať v štrajku.
Podľa hovorkyne košického magistrátu Lindy Šnajdárovej dnes boli do štrajku zapojené už len štyri základné školy v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta a 94 učiteľov, kým v piatok štrajkovalo 165 učiteľov na ôsmich základných školách.
Popradčanov podporili aj Kežmarčania
Minimálne 260 ľudí sa dnes popoludní v centre Popradu zapojilo do protestnej akcie s názvom Živá reťaz. Pedagógovia, rodičia, ale aj študenti prišli takto podporiť štrajkujúcich učiteľov a vyjadriť nesúhlas so súčasným stavom školstva na Slovensku. „Myslím si, že toto už je otázka stavovskej hrdosti a cti, áno, sme učitelia a nemali by sme sa za to hanbiť, my prví by sme asi mali povedať, že niečo, ako sa hovorí, je choré v štáte dánskom,“ uviedol pre médiá Daniel Damer, učiteľ na Strednej priemyselnej škole v Poprade.
Popradskí učitelia z viacerých škôl sa rozhodli zapojiť do celoslovenskej iniciatívy po piatkovom stretnutí. „Dohodli sme sa, že by bolo potrebné zorganizovať nejaké podporné aktivity k štrajku, do ktorého boli popradské školy zapojené,“ vysvetlila Gabriela Turanová, učiteľka zo Základnej školy na Dostojevského ulici v Poprade. Na tejto škole sa štrajkovalo vo štvrtok a v piatok, škola bola zatvorená. Z 56 zamestnancov bolo do štrajku zapojených 49. Väčšina zo štrajkujúcich učiteľov bude podľa Turanovej v utorok učiť.
„U nás budeme mať v utorok stretnutie, momentálne podporu štrajku vyjadrilo z 51 asi 46 pedagógov, o konkrétnej forme budeme hovoriť práve v utorok,“ povedal Damer. Viacerí pedagógovia sa zhodujú na tom, že zostať dlho doma a štrajkovať si nemôžu dovoliť. „Chápeme jednu vec, a to, že pre učiteľa ostať týždeň doma je nadštandard, je to niečo, čo si nemôže dovoliť každý a preto budeme voliť spôsob, aby sme vydržali čo najdlhšie, ale tak, aby nás to nezruinovalo,“ uviedol Damer.
Dnešná živá reťaz, ktorá prechádzala Námestím sv. Egídia predstavovala prvú z podporných aktivít. Učitelia požadujú primerané hodnotenie, vybavenie škôl didaktickými prostriedkami a zmenu zákona o svojom kontinuálnom vzdelávaní. Popradskí učitelia sa opäť zídu na neformálnom stretnutí aj s verejnosťou v stredu o 17:00 v kníhkupectve v nákupnom centre na námestí. „Prvá akcia je na to, aby sme podporili kolegov, aby Poprad nebol spiacou krásavicou, lebo celý východ nejako záhadne spí,“ uviedol Damer.
Popradských učiteľov prišli na Námestie sv. Egídia podporiť aj kolegovia z Kežmarku. Turanovú takmer dvesto účastníkov potešilo. „Poukazuje to na to, že ľuďom na tom záleží a že sú ochotní pre to niečo urobiť. Myslím si, že podpora je pomerne veľká,“ dodala.
V Prešove vybrali symbolické miesto
Zhruba 200 učiteľov sa dnes na Hlavnej ulici v Prešove zapojilo do živej reťaze, aby podporili myšlienku Iniciatívy slovenských učiteľov (ISU) vyjadriť týmto spôsobom nespokojnosť so stavom školstva.
Ako uviedla organizátorka prešovskej akcie Jana Ferencová z Iniciatívy učiteľov Prešovského kraja, miesto stretnutia vybrali symbolicky pred Evanjelickým kolégiom, ktoré bolo jedným z najvýznamnejších školských ústavov a na ktorom kedysi učil aj Jan Amos Komenský a študovali tu Michal Miloslav Hodža alebo Pavol Országh Hviezdoslav. Cieľom akcie podľa Ferencovej bolo priblížiť požiadavky Iniciatívy slovenských učiteľov, ktoré majú smerovať k zlepšeniu stavu školstva. „Nechceme, aby sa vlády a ministri striedali a každý začne s niečím iným, ale aby tu bola jednotná koncepcia, na ktorej sa dohodnú všetci. Potrebujeme víziu aspoň na 20 rokov dopredu a nové veci do nej iba vsúvať,“ uviedla Ferencová. Účastníci akcie následne podpísali výzvu iniciatívy na podporu konkrétnych požiadaviek na zvýšenie tarifných platov v školstve, navýšenie rozpočtu ministerstva školstva a prijatie novely zákona, ktorý pojednáva o kreditovom systéme.
Jedna z účastníčok akcie Galina Čajková, ktorá na Základnej škole Mirka Nešpora v Prešove učí biológiu, geografiu a ruský jazyk, na námestie neprišla riešiť svoj plat, ale ako pre agentúru SITA uviedla, týmto spôsobom chce poukázať aj na mnoho ďalších zásadných vecí v školstve. Konkrétne na dlhé roky nevypočuté záležitosti týkajúce sa výchovno-vzdelávacieho procesu, preťaženosť žiakov, ale aj malú reflexiu školstva na okolitý stav hospodárstva či chýbajúce nové trendy. „Tá nespokojnosť nie je len v nás, ale aj v rodičoch. A ukazuje sa, že aj výsledky žiakov nie sú také, aké by mohli byť,“ uviedla Čajková. Vysvetlila, že z jej školy sa do štrajku priebežne zapájajú na niekoľko dní stále štyria rôzni učitelia. To preto, aby akútne nepocítili výpadok na výplatných páskach. „Pretože učiteľ z príjmu, ktorý má často s množstvom hypoték, neudrží tento stav. Napriek tomu sú učitelia, ktorí sú už druhý týždeň v štrajku,“ uviedla Čajková. Podľa nej je tento stav dôkazom toho, prečo štrajk je. „Hoci učiteľ chce veci zmeniť, ale v konečnom dôsledku ho pritlačí hospodárska situácia,“ dodala.
Ešte v piatok, keď sa odovzdávali polročné vysvedčenia, bolo okrem ZŠ Mirka Nešpora do štrajku v meste Prešov zapojených 16 učiteľov na ZŠ Lesnícka, osem na ZŠ Prostějovská a päť na ZŠ Sibírska. Na niektorých ostatných základných školách to bol iba jeden alebo dvaja učitelia. V materských školách už neštrajkoval nikto a žiadna z 13 základných a 20 materských škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta nebola zatvorená. V Prešovskom kraji boli k piatku 29. januára podľa údajov zverejnených na webovej stránke ministerstva školstva zatvorené z celkového počtu 1 232 škôl štyri školy bez riaditeľského voľna. To predstavuje 0,32 percenta, čo je najmenej spomedzi všetkých krajov. Podľa webovej stránky organizátorov z ISU sa k štrajku pridali učitelia z 33 rôznych škôl v kraji. Počas pondelka 1. februára sú na školách polročné prázdniny.
Učiteľov podporili zdravotné sestry aj primátor Bročka
Do živej reťaze učiteľov, študentov, rodičov a ďalších podporovateľov učiteľského štrajku sa dnes v Trnave zapojili aj zdravotné sestry, ktoré ku koncu januára odišli z trnavskej nemocnice. Protestné zhromaždenie podporil aj primátor Trnavy Peter Bročka, ktorý sa tiež pripojil k živej reťazi. Na stranu učiteľov sa jednoznačne postavili aj ich budúci kolegovia z Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity.
,,My nebojujeme o svoje platy, my bojujeme o to, aby sa deti mohli slobodnejšie, lepšie a efektívnejšie učiť,“ povedala trom stovkám ľudí pred trnavskou radnicou Jana Ftáčnik Pastorková zo štrajkového výboru Iniciatívy slovenských učiteľov. Prestať v protestných aktivitách podľa jej slov nemá teraz význam, pretože sa k nim začínajú pripájať aj školy na východe Slovenska.
Primátor Peter Bročka povedal, že si uvedomuje dlhodobé finančné poddimenzovanie školstva a vzdelávania, kde sa snaží samospráva finančne pomáhať, ako aj spoločenské nedocenenie úlohy pedagógov. ,,Kompenzácie zo strany samospráv neriešia problém systémovo a už vôbec neriešia celospoločenské postavenia učiteľov, školstva a vzdelávania,“ povedal Bročka. Podľa neho je potrebné, aby sa politici zaviazali vyčleniť z rozpočtu štátu viac peňazí na komplexné riešenie tohto problému.
Slovenská komora učiteľov a tiež Iniciatíva slovenských učiteľov vládu žiadajú, aby legislatívnymi opatreniami zabezpečila zvýšenie tarifných platov všetkých pedagogických a odborných zamestnancov v regionálnom školstve od 1. januára 2016 o 140 eur. Od 1. januára 2017 následne žiadajú ďalšie zvýšenie o 90 eur. Ďalšou požiadavkou je zvýšenie rozpočtov ministerstva školstva a ministerstva vnútra na rok 2016 o 400 miliónov eur s cieľom vyrovnať existujúce rozdiely vo vybavenosti škôl didaktickými prostriedkami.
Poslednou požiadavkou je, aby vláda prijala novelu zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch, ktorou by opätovne zaviedla možnosť získavať kredity overením kompetencií, zrušila sedemročnú obmedzenú platnosť kreditov a obnovila možnosť získavať kredity za rozširujúce štúdium, štúdium v zahraničí a tvorivé aktivity. Súčasne by tiež novela zaviazala ministra školstva vytvoriť komisiu za účasti stavovských a profesijných organizácií v školstve, ktorá by komplexne prehodnotila systém kontinuálneho vzdelávania a zákon s prihliadnutím na analýzu súčasného stavu.