Najväčší dlh voči školám, učiteľom a deťom má vláda a parlament. Pre agentúru SITA to uviedol prezident Slovenskej komory učiteľov (SKU) Vladimír Crmoman.
Z nedávno zverejnenej analýzy Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) totiž vyplýva, že Slovensko má najväčšie rezervy vo vzájomnej spolupráci učiteľov.
Kľúčový faktor vo vzdelávacom procese
„Je to pravdaže problém, ale najväčší dlh voči školám, učiteľom a deťom má vláda a parlament, ktorí schvaľujú nekvalitné zákony, ignorujú dlhodobé odporúčania OECD v oblasti miezd, neposkytujú kvalitnú podporu školám, žiakom, učiteľom ani riaditeľom,“ konštatoval Crmoman.
Podľa ministerstva školstva sú však práve učitelia kľúčovým faktorom vo vzdelávacom procese a preto sa vláda snaží nastaviť vzdelávací systém tak, aby bol pre nich relevantný a priniesol inovácie, ktoré budú môcť využiť v praxi.
Východiskom na realizáciu tohto cieľa je podľa rezortu školstva strategický dokument na desať rokov s názvom Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania a taktiež nedávno schválený zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch.
Nízky počet žiakov v triede
So zámerom zlepšiť existujúci stav sa 2. až 4. júla konala trojdňová medzinárodná konferencia Európsky učiteľ 21. storočia. Organizovalo ju Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR spoločne s Metodicko-pedagogickým centrom (MPC) a OECD.
Zúčastnila sa na nej aj ministerka školstva Martina Lubyová a riaditeľ odboru pre vzdelávanie a osobitný poradca generálneho tajomníka pre vzdelávaciu politiku OECD Andreas Schleicher. Obaja sa na konferencii zhodli na tom, že Slovensko má pomerne nízky priemerný počet žiakov v triede.
Konferencia bola zameraná na zlepšenie dostupnosti, kvality a modernizácie systému vyučovania a vystúpili na nej mnohí zahraniční delegáti. Diskutovali o témach, ako sú využívanie technológií a sociálnych médií v triede, spätná väzba či zmeny hodnotenia na podporu zručností 21. storočia.