BRATISLAVA 23. novembra (WEBNOVINY) – Slovenskí žiaci dosiahli v medzinárodnej štúdii počítačovej a informačnej gramotnosti nadpriemerné skóre. Tento záver prinieslo testovanie, ktoré robila Medzinárodná asociácia pre hodnotenie výsledkov vzdelávania v 18 krajinách sveta a troch partnerských oblastiach na viac ako 60-tisíc žiakoch v 3300 školách spolu s približne 35-tisíc učiteľmi.
Na Slovensku sa testovanie uskutočnilo v apríli 2013 na 167 vybraných školách s 2944 žiakmi, 167 riaditeľmi a 2145 učiteľmi. Cieľovú skupinu tvorili žiaci ôsmeho ročníka ZŠ a zodpovedajúceho ročníka osemročných gymnázií. Informovala o tom hovorkyňa ministerstva školstva Martina Slušná.
Slováci uspeli v teste nadpriemerne
Slovenskí žiaci sa zaradili medzi 10 krajín s výsledkom vyšším v porovnaní s priemerom štúdie. „Porovnateľné skóre s výkonom našich žiakov dosiahli žiaci v Nemecku, Ruskej federácii, Chorvátsku a Slovinsku. Česká republika, Austrália, Poľsko, Nórsko a Kórea sa umiestnili vyššie,“ informovala Slušná. Vyššiu úroveň počítačovej gramotnosti dosahujú podľa štúdie žiaci v krajinách, v ktorých pripadá na jeden počítač v škole menší počet žiakov.
V slovenských školách pripadá na jeden počítač priemerne deväť žiakov. Pre porovnanie v Českej republike je to 10 žiakov, v Nórsku sú to dvaja žiaci a v Austrálii traja žiaci. Rovnako platí, že čím vyšší stupeň rozvoja informačných a komunikačných technológií krajina dosahuje, tým je aj priemerný výkon žiakov danej krajiny v počítačovej gramotnosti vyšší. Štúdia tiež ukázala, že výkon žiakov navštevujúcich osemročné gymnáziá je vyšší ako výkon žiakov navštevujúcich základné školy.
Na Medzinárodnej štúdii počítačovej a informačnej gramotnosti sa Slovensko zúčastnilo prvý raz v školskom roku 2012/2013. „Ide o prvú medzinárodnú štúdiu tohto druhu a je odpoveďou na rastúce nároky na žiakov v oblasti informačno-komunikačných technológií, ktoré sú dnes už bežnou súčasťou života. Štúdia bude pre nás podkladom, ako využiť eurofondy v aktuálnom programovacom období tak, aby sme dostali do škôl nielen hardware, ale aj nastavili samotný proces vzdelávania učiteľov a žiakov. Tie idú ruka v ruke s kvalitným vzdelaním ako predpokladom pre úspešný štart na pracovnom trhu,“ povedal minister školstva, vedy, výskumu a športu Peter Pellegrini.
Na výsledky vplývajú aj individuálne aspekty
Výsledky žiakov ovplyvňujú podľa štúdie aj individuálne aspekty. Dievčatá na Slovensku dosiahli v porovnaní s chlapcami vyššie skóre. Lepší prospech dievčat na Slovensku pritom kopíruje priemer ostatných krajín v štúdii. Štúdia tiež dokazuje, že čím je domáce zázemie žiaka lepšie, hodnotí sa napríklad vyššie ukončené vzdelanie rodiča, vyšší status zamestnania rodiča či väčší počet kníh v domácnosti, tým žiak dosahuje lepšie výsledky v počítačovej a informačnej gramotnosti.
Zaujímavosťou je, že na Slovensku žije v domácnosti zaradenej do kategórie s najnižším počtom kníh (10 a menej kníh) približne jedna desatina žiakov. Rozdiel skóre medzi žiakmi, ktorí majú doma menej ako 10 kníh (11 percent žiakov) a žiakmi, kde majú doma viac ako 100 kníh (29 percent žiakov), je na Slovensku najväčší medzi jednotlivými krajinami. Prieskum potvrdil aj to, že žiaci s vlastným počítačom majú lepšie výsledky. Tri percentá slovenských žiakov pritom odpovedali, že nevlastnia doma počítač. Vlastníctvo viac ako troch počítačov uvádzalo 52 percent slovenských žiakov.
Vzdelanie ovplyvňuje aj prístup k informačno-komunikačným technológiám počas vyučovania v škole. Na Slovensku je situácia podobná ako priemer krajín porovnávaných v štúdii. Celkovo 99 percent žiakov zapojených do štúdie sa vzdeláva v škole, ktorá má dostupné počítače a má prístup na internet, 98 percent slovenských žiakov študuje v škole, ktorá má k dispozícii interaktívne elektronické výučbové zdroje a 96 percent žiakov v škole, ktorá má prístup na rôzne siete patriace do systému vzdelávania.
Väčšina žiakov sa vzdeláva v škole
Z odpovedí učiteľov vyplynulo, že na Slovensku sa 73 percent žiakov vzdeláva v škole, v ktorej používanie informačno-komunikačných technológií na vyučovaní obmedzuje nedostatok času, ktorý majú učitelia na prípravu vyučovania. Viac ako polovica slovenských žiakov tiež navštevuje školu, v ktorej je nedostatok výkonných počítačov či nedostatok kvalifikovaných technických pracovníkov na podporu používania informačných technológií.
Medzinárodná asociácia pre hodnotenie výsledkov vzdelávania je nezávislá, medzinárodná organizácia spolupracujúca s národnými výskumnými organizáciami a vládnymi agentúrami zameranými na výskum vzdelávania. Organizuje komparatívne štúdie v oblasti vzdelávania od roku 1958 s cieľom získať hlbšie poznatky o vplyve vzdelávacích politík na výsledky vzdelávania. Medzinárodným koordinačným centrom štúdií na Slovensku je Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania ako priamo riadená organizácia Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.