Slovenská komora učiteľov (SKU) uznáva, že dokument Ministerstva financií SR (MF SR) má vysoké ambície v oblasti školstva, no má obavu z rizík, ktoré môžu priniesť. Pre agentúru SITA to uviedli Soňa Puterková a Viktor Križo z SKU.
Ministerstvo čaká vnútorná reštrukturalizácia
Reagovali tak na publikovaný Národný integrovaný reformný plán MF SR, ktorý vyšiel pod názvom Moderné a úspešné Slovensko. Dokument by mal neskôr smerovať k vytvoreniu takzvaného plánu obnovy, ktorý krajiny musia odovzdať Európskej komisii do 30. apríla 2021.
Puterková s Križom poukázali, že Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR (MŠVVaŠ SR) roky čaká vnútorná reštrukturalizácia priamo riadených organizácií. Tie sú podľa nich neefektívne, nespolupracujúce a nefunkčné. Doplnili, že na školách je tiež potrebné podporiť demokraciu a ich riaditeľov, aby nevyhoreli.
Nutná je aj reforma rád škôl, zjednotenie prenesených a originálnych kompetencií či participatívny a spolupracujúci systém od ministerstva až po riaditeľov škôl. „Reformný plán ani slovom nespomína spoluprácu so školskými organizáciami, ktoré desaťročia suplujú štát – neziskové organizácie, ktoré poskytujú podporu, vzdelávanie a terénnu prácu v školách,“ konštatovali.
Revízie mnohých zákonov
Verejnosť a MŠVVaŠ SR čaká podľa zástupcov SKU veľké zadanie v podobe revízie mnohých zákonov. Ambícia pilotného rušenia špeciálnych škôl či ďalšie pilotné overovania kurikula sú pre SKU termíny, ktoré bez konkretizácie vyvolávajú obavy.
Podotkli, že cítia znepokojenie aj preto, lebo ministerstvo nedisponuje veľkým množstvom odborníkov na uvedené oblasti, keďže väčšina z nich je v teréne a v mimovládnom sektore.
Pýtajú sa, či rezort dokáže v horizonte svojho volebného obdobia vykonať tak rozsiahlu a širokú reformu, aby sa dokázali efektívne využiť financie poskytované Európskou úniou a čo je potrebné urobiť, aby nešlo len „o reformu pre reformu”. SKU je však otvorená spolupráci a podpore ministerstva na tejto ceste.
Vysoké ambície na podporu školstva
Komora vyzdvihla, že predstavený dokument má vysoké ambície pre podporu školstva. Pochválila, že sa v ňom nachádzajú viaceré témy, ktoré oni považujú za dôležité, ako napríklad skokové zvyšovanie platov, otvorenie trhu s učebnicami či zmena prípravy pedagógov na vysokých školách.
Pozitívne vnímajú aj ambíciu zaviesť povinné predškolské vzdelávanie a prijatie Stratégie inkluzívneho vzdelávania. Prenos kompetencií v oblasti riadenia z Ministerstva vnútra SR na ministerstvo školstva chápu ako veľmi dôležitý krok. Rovnako vidia aj zlepšenie a zmenu koncepcie externých testovaní, či podporu autoevaluácií alebo riadenia škôl.