Žiaci prídu na školu s nadšením a očakávaniami, to však po čase opadne a v mnohých prípadoch začnú deti voči škole pociťovať nechuť.
Študenti musia zvládať kvantum encyklopedických informácií, ale pritom nepoznajú sami seba, nevedia pomenovať svoje pozitívne vlastnosti, nemajú ciele a problém im robí aj rozoznávanie emócií.
Mária Mydlová, riaditeľka a zároveň vyučujúca na Obchodnej akadémii na Račianskej ulici v Bratislave sa preto pre štyrmi rokmi rozhodla zaviesť predmet osobnosť žiaka, ktorý majú žiaci prvé dva ročníky raz do týždňa.
Predmet osobnosť žiaka zaviedli v škole namiesto predmetu komunikácia, čo sa čiastočne prekrýva. „Predmet sme vytvorili preto, aby deti dostali prvé nástroje k tomu, ako zvládnuť bežné situácie každodennej reality,“ vysvetľuje riaditeľka. Táto hodina je zameraná na sebapoznávanie, zážitkové aktivity či budovanie kolektívu.
Príprava na skutočný život
V pracovnom prostredí ľudia potrebujú vedieť samostatne rozmýšľať, dokonca vymýšľať úplne nové veci či riešenia, spolupracovať s kolegami, komunikovať so zákazníkmi, deliť si úlohy, ovládať emócie, manažovať, plánovať, kalkulovať, stanoviť si cieľ, dedukovať či vytrvať v úsilí. Takmer nič z toho sa bežne na školách od základnej až po vysokú neučí.
Zamestnávatelia sa čoraz viac zameriavajú na Soft skills (mäkké zručnosti) ako napríklad: komunikačné zručnosti – verbálne i neverbálne, samostatnosť, spolupráca, vedenie tímu, organizačné schopnosti, vyjednávanie a riešenie konfliktov, schopnosť nadväzovať a udržiavať kontakty, strategické myslenie, kreativita predvídavosť, odolnosť voči stresu, asertivita či schopnosť sebareflexie.
Podporiť individualitu
„My sme odborná škola a máme veľa predmetov, kde tie informácie deti jednoducho musia nabrať, aby do praxe išli pripravení, to je dôležité, ale zároveň im treba nechať priestor, aby spoznali samých seba, vyjadrovali svoje názory a postoje a budovali kolektív ,“ vysvetľuje Mydlová.
Pristupovať individuálne k žiakom, keď ich má jeden učiteľ na hodine 30 je náročné, ale stále možné. „Aj keď na hodine ten priestor nie je, ale učiteľ si všimne, že nejaké dieťa sa začne prejavovať, môže ho mimo vyučovania podporiť alebo nasmerovať,“ pokračuje.
Samozrejme niektoré predmety poskytujú viac priestoru na kreatívnu a individuálnu prácu a iné menej. Problém niekedy začína už vtedy, keď rodičia „nasilu“ rozhodnú o tom, na ktorej škole a čo bude dieťa študovať, bez ohľadu na jeho nadanie a zameranie.
Je dôležité, aby deti vedeli prečo sa naozaj potrebujú učiť, že to nie je kvôli známkam, že si stačí vybrať kľúčové predmety, v tých byť dobrý a z ostatných stačí prejsť, keď tak aj s horšou známkou.
Neformálne aktivity
Popri klasickom štúdiu sú pre rozvoj dieťaťa dôležité aj neformálne aktivity. Žiak tam môže nadobudnúť dôveru v učiteľa a ten zase spoznať jedinečnosť žiaka, ktorú potom môže podporiť.
„Keď dieťa cíti dôveru k učiteľovi, tak si tú cestu nájde. Napríklad, keď sa robia rôzne školské alebo dobrovoľnícke aktivity, tak medzi sebou komunikujú neformálnejšie a dieťa sa viac otvorí,“ hovorí Mydlová.
Prečo sa venovať osobnosti dieťaťa?
Keď deti nevedia na akú vysokú školu by chceli ísť po maturite, nevedia v čom sú dobrí, v čom majú reálne možnosti uspieť, je to aj preto, že počas celého štúdia sa nikto nevenuje ich osobnosti. Neznámkovaný predmet zameraný na osobnosť a potenciál dieťaťa by bol preto nesmierne nápomocný na každej škole.
Niektoré deti majú pomerne skoro úplne jasno v tom čo ich baví a čo chcú robiť vo svojom profesijnom živote, no u väčšiny detí to tak nie je.
Nedostatok vhodných učiteľov
Obchodná akadémia je jedna z mála škôl na Slovensku, ktorá má predmet zameraný na rozvoj osobnosti žiaka.
„Keď som tento predmet odprezentovala na porade riaditeľov stredných škôl v bratislavskom kraji, spätná väzba bola pozitívna a viacerí prejavili záujem. Problém môže nastať, ak takýto predmet učí učiteľ, ktorý ho učiť nechce. Vtedy sa môže narobiť viac škody ako úžitku. A tých učiteľov je málo,“ hovorí Mydlová.
Najlepšie je, ak učiteľ vidí význam predmetu, čerpá z vlastných skúseností, je dostatočne kreatívny a dokáže prispôsobiť aktivity konkrétnej triede.