BRATISLAVA 13. november (WebNoviny.sk) – Riaditeľ by mal byť v prvom rade líder a mal by vedieť urobiť rozhodnutia a stáť si za nimi. Mnohí riaditelia ešte dnes tú odvahu nenachádzajú, radšej budú plávať s prúdom, než aby sa pozerali na školu ako na živý organizmus. Uviedol to v rozhovore analytik projektu To dá rozum Peter Dráľ. Informuje webový portál vskolstve.sk.
Na problémy slovenského školstva sa dá podľa analytika pozerať z rôznych uhlov: „Ak sa chceme rozprávať o probléme školstva ako takého, musíme sa pozrieť nielen na jeho všeobecné, legislatívne nastavenie, ale aj na to, ako to funguje v praxi.“
Jedným z nich aj miera zodpovednosti na školách, nielen na úrovni žiakov, ale aj vyššie na úrovni riaditeľov škôl.
„Na Slovensku máme príliš veľa rozhodovacích úrovní. A aj preto nie je jasné, kto za čo nesie zodpovednosť. Ak napríklad nejaký žiak prepadá, tak môže za to učiteľ, riaditeľ, zriaďovateľ alebo štát? Je to ťažké rozlúsknuť, pretože zákonná úprava to neurčuje jednoznačne,“ tvrdí analytik.
Riaditeľ by mal byť lídrom
V rámci projektu To dá rozum zisťovali situáciu, aký charakter problémov má slovenské školstvo, či ide o odraz situácie na konkrétnej škole, alebo ide o systémové chyby celého školstva na Slovensku. Vo výsledkoch však zistili jeden paradox:
„Riaditelia u nás rozhodujú o veľa veciach. No napriek tomu zaznieva, že majú zviazané ruky a príliš veľa povinností, ktoré im zabraňujú rozvíjať školu.“ Podľa analytika Dráľa sú však kompetencie riaditeľov škôl oveľa širšie ako v iných krajinách OECD. „Napriek tomu hovoria, čo všetko nemôžu,“ dodáva Dráľ.
Zamestnancov verejnej správy čaká nový systém tabuľkových platov, prezident Kiska podpísal zákon
Škola je podľa neho živý organizmus, o ktorý sa treba starať, ale niektorí riaditeľa to takto nevnímajú. Dôkazom bol rozhovor s jedným riaditeľom školy v rámci projektu To dá rozum, pri ktorom zistil, že “mnohí riaditelia často nemajú odvahu, aby prevzali za svoje rozhodnutia zodpovednosť, a preto radšej chcú mať v poriadku papiere, ako by sa mali venovať rozvoju školy.“
„Riaditeľ by však v prvom rade mal byť líder a mal by vedieť urobiť rozhodnutia a stáť si za nimi,“ dodáva Dráľ.
Cena a kvalita učiteľov
Analytik projektu To dá rozum sa v rozsiahlom rozhovore vyjadril aj k problému učiteľského povolania. Kritická situácia nie je len v prípade atraktivity povolania pre mladú generáciu.
„Na to, aby bolo učiteľské povolanie atraktívnejšie však nestačí len plošne zvýšiť plat, ale treba diferencovať, a to minimálne dvojako. Dnes je veľmi neatraktívne do tohto povolania vstúpiť,“ tvrdí Dráľ. Jeho riešením je teda „razantne zvýšiť nástupné platy.“
Organizácie ministerstva školstva pracujú neefektívne, Gröhling z SaS vyzýva Lubyovú, aby konala
Dráľ sa však kritiky pozerá aj na kvalitu práce slovenských učiteľov. Tabuľkové platy tento problém neriešia, a preto môže dochádzať k javom „že učiteľ odvádza svoju prácu priemerne až podpriemerne, ale má nejakú úroveň kvalifikácie, atestáciu či vek, v ktorom dostáva plat niekedy aj o stovky eur vyšší ako učiteľ, ktorý také papiere nemá, je mladší a odvádza svoju prácu nadpriemerne.“