Peniaze v školstve sú, chýbajú však kvalitní učitelia

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: flickr.com

BRATISLAVA 30. októbra (WEBNOVINY) – Na Slovensku je v školstve dosť peňazí, len sú zle využívané.

Okrem toho sú nedostatky v príprave učiteľov, na Slovensku je len 10 až 20 percent kvalitných učiteľov, myslí si líderka iniciatívy Americkej obchodnej komory v SR pod názvom 2012: Rok vzdelávania Beáta Brestenská.

Členovia iniciatívy celý rok pracovali na pomenovaní problémov slovenského školstva a priniesli aj návrhy ako ich riešiť, ktoré dnes prezentovali na konferencii Budúcnosť vzdelávania na Slovensku.

Podľa Brestenskej na Slovensku vzniklo veľa nových škôl, ale ich kvalita klesá. „Na jedného učiteľa na základnej a strednej škole je 12,4 žiaka. Nikde v európskych krajinách nie je tento pomer pod 15. Priemer v EÚ je 15 až 18 žiakov na jedného učiteľa,“ zdôraznila.

Peniaze idú hlavne na prevádzku

Peniaze_euro
Foto: Archívne foto SITA/AP

Podľa nej ide hlavne o zle vynaložené peniaze na prevádzku, napríklad na kúrenie. Rovnako sa vykurujú budovy, kde je 400 žiakov, ako budovy s 35 žiakmi. „Zistíme, že pri klesajúcom počte žiakov dosť hazardujeme, keď peniaze rozdávame tak, ako ich rozdávame,“ dodala. Pripustila, že časť učiteľov by prišla o prácu, čomu sa ale nedá vyhnúť.

Myslím si, aj keď ma nebudú mať učitelia veľmi radi, že do školstva ide veľa peňazí a sú zle rozdelené,“ povedala Brestenská. Každý rok sa síce peniaze do školstva navyšujú, ale učitelia to nepociťujú, lebo idú vlastne hlavne na prevádzku. Lepšiemu rozdeleniu peňazí by podľa nej pomohli efektívne štúdie, ktoré by vypracovala nezávislá apolitická inštitúcia.

Aj štátny tajomník rezortu školstva Štefan Chudoba pripustil, že je možné diskutovať o tom, či máme dosť zdrojov na toľko škôl, ktoré sú poddimenzované, na toľko tried, ktoré majú málo žiakov a veľa učiteľov. „Optimalizovať sa tu samozrejme dá, ale ten spoločenský problém vo finančnom poddimenzovaní školstva je z môjho pohľadu aktuálny, ale dá sa takouto snahou postupne riešiť,“ dodal Chudoba. Diskutujú o tom s ministerstvami financií, práce a Združením miest a obcí Slovenska.

Musí sa zmeniť príprava nových učiteľov

Matematika, skola
Foto: flickr.com Foto: ilustračné, flickr.com

Veľkým problémom je kvalita prípravy učiteľov, ktorú Brestenská nepovažuje za dostatočnú. „Kvalitných máme tých 10 – 20 percent učiteľov, 40 percent sa snaží, ale tých ďalších 40 – 50 percent už len prežíva, nechce zmeny, nechce robiť, sú demotivovaní,“ doplnila.

Za veľký problém považuje fakt, že tých kvalitných 20 percent chce do troch rokov zo školstva odísť. Príprava budúcich učiteľov sa podľa nej musí zmeniť. „Máme 27 pedagogických fakúlt. To je kvantum na prípravu učiteľov. Pre koho?“ pýta sa Brestenská.

Iniciatíva Americkej obchodnej komory dnes na konferencii pomenovala hlavné problémy slovenského školstva a predstavila desiatky návrhov riešení. Tie teraz ponúka rezortu školstva a dáva k dispozícii aj odborníkov, ktorí by sa mohli podieľať na príprave legislatívy.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať