Vyučovanie na školách by sa malo viac zameriavať na cudzie jazyky i finančnú gramotnosť. Dopyt je aj po výučbe informatiky a kritického myslenia.
Vyplýva to z výsledkov prieskumu spoločnosti Go4insight, ktorý skúmal, na čo by sa podľa obyvateľov Slovenska mala v budúcnosti väčšmi zameriavať výučba v školách.
Muži a ženy sa zhodujú na jazykoch
Výučbu cudzích jazykov označila z dvanástich skúmaných oblastí za najdôležitejšiu pätina respondentov. Ako jednu z troch najdôležitejších oblastí ju označilo 47 percent opýtaných.
Väčší význam jej prikladajú ľudia žijúci na vidieku než obyvatelia miest, no zhodujú sa na nej muži i ženy.
Koľko tínedžerov rozpozná nepravdivú informáciu? Niektorí to nedokážu ani vtedy, ak obsahuje jazykové nedostatky
Štyridsaťpäť percent účastníkov prieskumu zaradilo medzi najdôležitejšie oblasti finančnú gramotnosť, čiže schopnosť vyznať sa v osobných financiách.
Väčší význam jej prikladajú muži a v skupine vysokoškolsky vzdelaných ľudí bola označená ako najdôležitejšia oblasť.
Dôležité je aj kritické myslenie
Ako tretie najdôležitejšie skončili IT zručnosti, programovanie, porozumenie sociálnym sieťam a médiám. Za prioritu ich považuje približne tretina opýtaných, častejšie muži a ľudia v strednom veku.
Približne na rovnakej pozícii sa umiestnilo aj kritické myslenie, teda schopnosť interpretovať fakty a riešiť problémy.
Komora učiteľov kritizuje ministerstvo školstva, aj oni chcú svojho Korčoka a nie nekompetentného politického nominanta
Medzi tri priority vo výučbe zaradila zhruba štvrtina respondentov aj komunikáciu s ľuďmi a vedenie ľudí, ale aj ekologické myslenie a pochopenie ekosystému. Oblasť zdravia a zdravej výživy radí medzi priority pätina opýtaných.
Etika a občianstvo nie sú prioritami
Menej než pätina by medzi tri najdôležitejšie oblasti zaradila ostatné hodnotené oblasti, napríklad oblasť etiky, občianskych postojov a spravodlivosti, schopnosť prezentovať svoje myšlienky na verejnosti, kreativitu a inovatívne myslenie, fungovanie v tíme a spoluprácu na spoločných úlohách či chápanie náboženstva a jeho úlohy v spoločnosti.
Reprezentatívny prieskum vykonali na vzorke 1000 respondentov vo veku 15 až 79 rokov. Uskutočnil sa na prelome júla a augusta kombináciou osobného a online dopytovania.