Komora učiteľov kritizuje ministerstvo školstva, aj oni chcú svojho Korčoka a nie nekompetentného politického nominanta

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Zľava: Premiér Eduard Heger a minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling. Foto: archívne, SITA/Branislav Bibel.

Ministerstvo školstva dodnes nesplnilo základné úlohy, ktoré si jeho vedenie po nástupe do funkcie vytýčilo. Ako v tlačovej správe uvádza Slovenská komora učiteľov (SKU), ide napríklad o dodanie nových tabletov a notebookov.

Takisto podľa nich chýba v školstve mechanizmus kvality vzdelávania učiteľov, na ktorý sa má už v tomto roku čerpať 50 miliónov eur.

„Rodičia veľmi pravdepodobne dostanú po pripravovanej transformácii poradenského systému ešte nižší štandard ako doteraz. Systém zlučovania organizácií v školstve sa začal a skončil formálnym spojením časti z nich bez akejkoľvek ďalšej vízie,“ zdôraznila komora.

Sociálne balíčky bez vízie

Školstvo zároveň podľa SKU nemá za posledných 20 rokov žiadny národný koncepčný dokument stratégie vzdelávania.

„Bez komplexnej vízie budú všetky zmeny buď nesystémové sociálne balíčky alebo neuveriteľné bájky a povesti,“ konštatuje komora.

Marketing a sociálne siete

SKU takisto kritizuje, že nominácie na ministerstve a jeho organizáciách sú skôr sieťou politických známostí ako súbor špičkových expertov v problematike.

„Napriek programovému vyhláseniu ministerstvo nezrealizovalo žiadne transparentné verejné a vopred nedohodnuté výberové konanie. Podobne je to aj so spoluprácou s mimovládnymi organizáciami,“ uvádza komora s tým, že dôsledkom je nízka odbornosť výstupov ministerstva, tvorby zákonov, usmernení a metodík.

„Naopak, zameranie ministerstva smeruje k marketingu, míňaniu peňazí na infografiky, tlačové besedy a sociálne siete,“ doplnila SKU.

Začali sa aj dobré veci

V priebehu dvoch rokov ministerstvo školstva podľa SKU vymyslelo, spustilo a následne utlmilo niekoľko komisií, napríklad skupinu poradného orgánu ministra zloženú zo zástupcov mimovládnych organizácii, pracovnú skupinu na vytvorenie diferencovaného systému odmeňovania podľa kvality práce učiteľov, pracovnú skupinu na tvorbu novely zákona o radách škôl, kompetenciách riaditeľov, ich výberových konaniach a ďalšie.

„Obdobne tomu bolo aj pri strategických dokumentoch ako Stratégia inkluzívneho vzdelávania a akčný plán, stratégia pre mládež a iné,“ uviedla komora.

Napriek stavu ministerstva sa však podľa nej podarilo započať aj dobré veci. „Pripravuje sa kurikulárna reforma, vypracoval sa hodnotný Plán obnovy, školská inšpekcia hlási pozitívny trend v autoevaluácii škôl, budú sa zvyšovať platy učiteľov,“ konštatuje SKU.

Kríza vojny s viac ako polovicou ukrajinských detí bez prístupu k vzdelávaniu, nízka atraktivita učiteľského povolania a alarmujúci nedostatok učiteľov, zjednotenie financovania škôl, nárast extrémizmu, energetická kríza, odbornosť a transparentnosť, to všetko sú podľa komory výzvy, ktoré dnes čakajú na ministra školstva.

„Vyvstáva v nás veľká túžba, že už aj my chceme konečne po 30 rokoch svojho „Korčoka“ – odborníka, diplomata, manažéra, nie nekompetentného politického nominanta,“ dodala SKU.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať