Ministerstvo školstva chce peniaze od Európskej únie (EÚ) investovať do výstavby škôlok, podporných školských tímov či do platov pre učiteľov. Pre média to v piatok uviedol minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling (SaS).
Slovensko môže počas siedmich rokov dostať od EÚ takmer 44 miliárd eur. Prvotné odhady financií určených na zmeny v školstve sa hýbu na úrovni troch miliárd eur.
Masívna výstavba a obnova
Rezort školstva chce financie investovať do masívnej výstavby materských či obnovy základných škôl.
„Chceli by sme takto podporiť samosprávy, aby sme dokázali zabezpečiť predprimáne vzdelávanie. Čo sa týka obnovy škôl, nechceli by sme, aby sa investovalo iba do okien, striech, ktoré sú, samozrejme, potrebné, ale chcem robiť aj obnovu toho vnútra, lebo aj toto prostredie vychováva mladých ľudí,“ priblížil minister.
Školy musia pomáhať prekonať jazykovú bariéru, Rómovia potrebujú kvalitnú predškolskú výchovu
Zákon o povinnej predprimárnej výchove pre päťročné deti by mal vstúpiť do platnosti v januári 2021.
Do konca augusta by tak malo mať ministerstvo pripravenú analýzu toho, kde všade rezortu chýbajú kapacity, či koľko bude potrebovať učiteľov.
Lepšie študentské internáty
Podporiť chcú tiež vysokoškolské prostredie, a to napríklad zlepšením študentských internátov.
Ďalšou veľkou výzvou je podľa Gröhlinga digitalizácia školstva. Zlepšiť by sa mala aj vďaka digitálnemu príspevku, ktorý by mohol zabezpečiť každému žiakovi od druhého stupňa základnej školy a študentovi strednej školy notebook či iné zariadenie. Rezort tiež plánuje zriadiť funkciu takzvaného správcu siete.
Matovičova diplomovka je plagiát, Univerzita Komenského odpovedá na výzvu študentov
„Chceli by sme pokračovať aj ďalej, aby bola digitalizácia školstva využívaná na to, aby boli všetky overovania vedomostí digitálne, aby sme mohli robiť maturity digitálne a aby sme sa takýmto spôsobom začali naozaj posúvať trochu dopredu,“ vysvetlil.
Medzi plánovanými výdavkami ministerstva je aj zabezpečenie takzvaných podporných tímov, ktoré fungujú na školách. Rezort chce podporiť najmä psychológov, logopédov, asistentov, špeciálnych či sociálnych pedagógov.
Efektívnejšie poradenské centrá
„Chceme mať skupinu zamestnancov, ktorí budú pôsobiť na danej škole alebo daných školách v rámci regiónu. Takýmto spôsobom budeme vyrovnávať nerovnosti medzi jednotlivými žiakmi,“ vysvetlil.
Zlepšiť by sa mala aj podpora ranej starostlivosti pre deti spolu s efektívnejším fungovaním poradenských centier. Gröhling tiež avizoval, že plánuje zaviesť voľnočasové poukazy na vzdelávacie aktivity žiakov po vyučovaní.
Je potrebné prehodnotiť fungovanie kultúrnych poukazov pre základné a stredné školy, myslí si Milanová
„Tieto finančné prostriedky by sme chceli využívať aj na veľmi rýchle zvyšovanie platu učiteľov na obdobie troch rokov, kde by sa potom tieto investície preklápali do štátneho rozpočtu,“ povedal minister.
Dodal, že síce v rámci rezortu už majú návrh, ako sa budú platy učiteľov zvyšovať, no musia ho ešte odkonzultovať s Ministerstvom financií SR. Rezort sa tiež chce zamerať na skvalitnenie prípravy budúcich učiteľov či vzdelávanie riaditeľov.