BRATISLAVA 30. marca (WEBNOVINY) – Slováci vnímajú užitočnosť anglického jazyka, ale ich schopnosť porozumieť informáciám v angličtine je nízka. To súvisí aj s kvalitou výučby angličtiny na našich školách. Na pondelňajšej tlačovej besede to povedala riaditeľka British Council Slovensko Alena Rebrová, ktorá interpretovala zistenia Eurobarometra a vlastného prieskumu medzi učiteľmi angličtiny na základných a stredných školách.
„Schopnosť porozumieť informáciám v tomto jazyku je v EÚ priemerne 25 percent, kým na Slovensku je to iba 14 percent,“ informovala Rebrová. Paradoxné je pritom podľa nej to, že kým schopnosť Slovákov pracovať s informáciami v angličtine je oproti európskemu priemeru nižšia, Slováci si intenzívnejšie ako iné európske krajiny uvedomujú užitočnosť angličtiny pre budúcnosť svojich detí.
Z údajov Eurobarometra vyplýva, že kým angličtinu vníma ako užitočnú pre svoje deti v priemere 79 percent Európanov, na Slovensku je to až 87 percent ľudí. Ostatné jazyky vnímajú obyvatelia členských krajín EÚ ako menej užitočné. Ovládať nemčinu považuje za užitočné v priemere 17 percent ľudí, francúzštinu 16 percent a španielčinu 14 percent ľudí.
Učitelia sú si neistí svojím prejavom
Z prieskumu British Council Slovensko medzi učiteľmi angličtiny tiež vyplýva, že podmienky pre výučbu anglického jazyka na Slovensku, najmä však v základných školách, vnímajú učitelia ako nedostatočné a nezodpovedajúce jej významu. „Jedným z výsledkov je aj zistenie, že 11 percent učiteľov si je neistých svojím prejavom v tomto jazyku. Máme veľa nadšených učiteľov, ale chýba im podpora, aby mohli učiť angličtinu kvalitnejšie,“ dodala Rebrová.
Medzi potrebami, ktoré učiteľom najviac chýbajú, 95 percent opýtaných označilo existenciu systémového doplnkového vzdelávania. Potrebou, ktorú uviedlo 96 percent učiteľov v prieskume, je tiež získavanie praktických metód na aktiváciu žiakov. Za vysoko potrebné pre zlepšenie kvality výučby anglického jazyka na školách označilo 82 percent učiteľov vo výskume aj nutnosť zapojenia učiteľov angličtiny do tvorby vzdelávacích materiálov.
V oblasti technického vybavenia vidia učitelia takisto viaceré problémy. Najviac respondentov, 93 percent, vníma ako kľúčový nedostatok absenciu komplexných vyučovacích materiálov. Nutnosť mať k dispozícii didaktickú nadstavbu k učebniciam označilo 91 percent respondentov. Prieskum spravil British Council Slovensko v decembri minulého roka na vzorke 428 učiteľov angličtiny.
Ministerstvo spustilo pre učiteľov projekt
Minister školstva Juraj Draxler v pondelok povedal, že ministerstvo netvrdí, že systém kontinuálneho vzdelávania je dobre nastavený. „V kontinuálnom vzdelávaní nemáme vytvorený taký systém, aby sme učiteľov vedeli efektívne kontinuálne vzdelávať. To sa týka aj iných oblastí, nielen jazykového vzdelávania. V ponuke je dosť veľa rôznych kurzov. My však musíme tento systém efektívne nastaviť,“ povedal Draxler s tým, že tomu sa rezort bude venovať v legislatívnom balíčku, ktorý ide na májovú schôdzu Národnej rady SR.
„Ak učitelia deklarujú nedostatočnú podporu v systéme kontinuálneho vzdelávania, súhlasím s nimi. Budeme to musieť zmeniť,“ povedal Draxler.
Draxler zároveň pripomenul, že rezortná organizácia Metodicko-pedagogické centrum už spustila národný projekt s názvom Nové trendy vzdelávania učiteľov anglického jazyka na základných školách. Jeho cieľom je zvýšiť kvalitu vyučovania anglického jazyka na základných školách na Slovensku, a to aj vrátane Bratislavského kraja.
Zapojiť sa môže tritisíc učiteľov z predpokladaných 6 500 angličtinárov. Projekt ponúka učiteľom nové metódy a nástroje ako jednoducho urobiť hodiny angličtiny atraktívnejšie. Zároveň svojou účasťou na projekte získajú moderné didaktické prostriedky, ktoré sú nadstavbou k existujúcemu portfóliu učebníc anglického jazyka. Žiakom zas projekt prinesie interaktívne vyučovacie hodiny, vďaka novému digitálnemu obsahu.
Ministerstvo zároveň zdôraznilo dôležitosť angličtiny tým, že inovované štátne vzdelávacie programy vymedzujú anglický jazyk ako prvý cudzí jazyk, ktorý vyučujú povinne od tretieho ročníka základnej školy.