Analytici Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) a Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) predstavili model príspevkov, ktoré by mohli dorovnať regionálne rozdiely konkurencieschopnosti učiteľských platov na Slovensku.
V modeli rozdelili Slovensko na 16 oblastí. Ak by sa zaviedol maximálny príspevok, zárobky učiteľov by sa mohli vyrovnať zárobkom iných vysokoškolsky vzdelaných ľudí v regióne. Dorovnanie platov najväčšmi potrebujú pedagógovia a odborní zamestnanci na západnom Slovensku. V spoločnom komentári, o ktorom tlačovou správou informovalo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR (MŠVVaŠ), to uviedli analytici IVP a ÚHP.
Školskí odborári chcú pre vysokoškolských učiteľov vyššie platy, aj zmenu pracovných pomerov
Nerovnosť platov v regiónoch
Pri meraní atraktivity učiteľského povolania konkurencieschopnosťou platov sa ukazuje, že nie je rovnaká vo všetkých regiónoch. Tam, kde sú vyššie relatívne mzdy, zarábajú pedagógovia menej, než iní vysokoškolsky vzdelaní zamestnanci na trhu práce. Školy tu aj zvyknú hľadať nových zamestnancov častejšie.
Pri porovnaní priemerných miezd vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov so mzdami pedagógov, sa výška zárobkov učiteľov v jednotlivých regiónoch výrazne líši. Pri porovnaní s vysokoškolsky vzdelanými zamestnancami majú relatívne najnižšie platy pedagógovia pôsobiaci v Trnavskom a Bratislavskom kraji. V daných regiónoch tiež školy mávajú viac voľných pracovných miest. Ukazuje to nízku atraktivitu
učiteľstva v niektorých regiónoch, a tiež to môže zdôvodniť potrebu čiastočného dorovnania rozdielov.
Učitelia museli vyjsť do ulíc, aby im vláda odklepla vyššie platy. Školstvo však čelí ďalším problémom, ktoré treba riešiť
Zaostávame za priemerom štátov Únie
„Úplné dorovnanie platov na úroveň platov vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov (bez stropovania na hraniciach oblastí) by si vyžadovalo ročný rozpočet na úrovni 195 miliónov eur. Avšak už pri využití 50 miliónov eur by sa takmer na celom Slovensku podarilo dosiahnuť platy vo výške približne 90 percent mzdy VŠ vzdelaných zamestnancov v danej oblasti (rok 2020), čo predstavuje priemer v krajinách EÚ v OECD v roku 2019,“ uvádza sa v tlačovej správe.
Naše školstvo má množstvo nedostatkov, s nízkymi platmi či slabým statusom učiteľa sa boria takmer všetky európske krajiny
Analytici upozorňujú, že hoci by regionálna diferenciácia platov pomohla zlepšiť situáciu v regiónoch, kde sú vyššie relatívne mzdy, nenahradí plošné zvyšovanie platov. Ak by sa aj takéto príspevky zaviedli, priemerná mzdová úroveň pedagogických i odborných zamestnancov by stále zaostávala za priemerom štátov EÚ v OECD.