Slovenský zahraničný obchod sa v auguste udržal v prebytku už štvrtý mesiac po sebe, hoci jeho dynamika ďalej klesá. Export sa medziročne mierne oslabil o 0,4 % na osem miliárd eur, zatiaľ čo dovoz podľa Štatistického úradu klesol o 2,1 % na 7,8 miliardy eur. Teda najnižšiu úroveň od konca roka 2023. Výsledkom bol prebytok obchodnej bilancie vo výške 225 miliónov eur, čo je o 136 miliónov viac než pred rokom.
„Nižšie ceny energií aktuálne pomáhajú čistej obchodnej pozícii krajiny,“ uvádza analytik 365.bankTomáš Boháček s tým, že pokles dopytu po energetických komoditách zrazil dovoz minerálnych palív takmer o štvrtinu. V porovnaní s jarou, keď sa bilancia pohybovala na hrane nuly, tak ide o pozitívny posun, no celkový trend zostáva podľa analytika krehký.
Posun ekonomiky k ľahšiemu priemyslu
Súhrnné aktívne saldo za prvých osem mesiacov roka totiž medziročne kleslo z 2,6 miliardy na 1,6 miliardy eur, čo naznačuje, že slovenskí exportéri stále čelia slabému externému dopytu. Štruktúra vývozu sa mení. Kým export minerálnych palív sa prepadol o viac než 40 %, kategória rôznych priemyselných výrobkov vzrástla o 26 %.

EÚ prišla so záchrannou brzdou, v tvrdom súboji s Čínou zdvojnásobuje clá na oceľ
Podľa Boháčka to naznačuje posun ekonomiky „od ťažkého k ľahšiemu priemyslu“ a orientáciu na produkty s vyššou pridanou hodnotou. Obchod s krajinami Európskej únie ostáva stabilný a prináša prebytok približne 1,2 miliardy eur, zatiaľ čo export mimo únie klesol o takmer osem percent, čo vytvorilo schodok na úrovni jednej miliardy eur.
Závislosť slovenského priemyslu
Ťažisko slovenského exportu však naďalej predstavuje automobilový priemysel, ktorý tvorí 59 % celkového vývozu a 47 % dovozu. V auguste bolo podľa Boháčka viditeľné mierne spomalenie, no výrobcovia áut a komponentov dokázali udržať stabilitu najmä vďaka oživeniu exportov elektromobilov a batériových modulov do Nemecka a Francúzska.
Naopak, pokles dodávok spaľovacích modelov do mimoúniových trhov, najmä do Turecka a Spojeného kráľovstva, prispel k celkovému ochladeniu exportnej dynamiky. Na strane dovozov sa zároveň prehlbuje závislosť slovenského priemyslu od zahraničných vstupov. Technologické celky a súčiastky dnes tvoria až polovicu dovozov v segmente strojov a prepravných zariadení.
„To naznačuje, že slovenský priemysel zatiaľ nie je schopný nahradiť zahraničné vstupy domácou produkciou,“ upozorňuje Boháček. V praxi to znamená, že hoci obchod s automobilmi stále drží bilanciu v prebytku, jeho príspevok k reálnemu rastu exportov sa znižuje, čo sa negatívne prejaví aj na raste HDP.
Produkcia áut na Slovensku
Ďalší vývoj môžu ovplyvniť aj mimoriadne faktory. Analytik UniCredit BankĽubomír Koršňák pripomína, že do septembrových a októbrových čísel sa premietne odstávka výroby v nitrianskom závode Jaguar Land Rover, ktorú spôsobil hackerský útok na celú skupinu.
Závod je zodpovedný približne za 10 až 11 % slovenskej produkcie áut, no v nominálnych hodnotách vývozov podľa Koršňáka predstavuje až dvojnásobok tohto podielu. „Keďže ide o segment luxusných SUV s vyššou cenovkou, výpadok produkcie sa prejaví aj na dovoznej strane, vzhľadom na vysokú dovoznú náročnosť výroby,“ vysvetľuje.

Automobilovému priemyslu už skončili zlaté časy, slovenský export preberajú iné odvetvia
Analytik očakáva, že v septembri a októbri dôjde k prechodnému zhoršeniu bilancie zahraničného obchodu, hoci prebytok by mal ostať zachovaný, najmä v októbri. Smerom k záveru roka by sa podľa neho mal obchod opäť vrátiť na predchádzajúcu trajektóriu, pričom 12-mesačné prebytky zahraničného obchodu by sa mali stabilizovať mierne nad úrovňou 1 % HDP.