Automobilový trh v Európskej úniu (EÚ) by sa tento rok mohol znížiť o viac ako štvrtinu v porovnaní s úrovňou pred pandémiou v roku 2019. Taká je aspoň aktuálna predpoveď Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA).
Odolnosť dodávateľských reťazcov
Podľa jej odhadov by produkcia automobilov v tomto roku mala dosiahnuť 9,6 mil. kusov. Vlani to pritom bolo viac ako 9,7 mil. kusov, v roku 2020 vyše 9,9 mil. a rok predtým prekročila výroba 13 mil. kusov.
„Aby sme zabezpečili návrat k rastu s ešte väčším podielom predaja elektrických vozidiel a aby bolo možné splniť klimatické ciele, naliehavo potrebujeme zaviesť správne rámcové podmienky,“ povedal v tejto súvislosti prezident ACEA a generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse.
K nim zaradil väčšiu odolnosť európskych dodávateľských reťazcov, zákon EÚ o kritických surovinách a zrýchlenú výstavbu nabíjacej infraštruktúry.
„Posledné roky boli poznačené veľkými udalosťami ako Brexit, pandémia koronavírusu, prekážka v dodávkach polovodičov, vojna na Ukrajine s jej vplyvom na ceny a dostupnosť energií,“ pokračoval Zipse.
Nedostatok komponentov pri výrobe
Vplyv týchto výziev sa tak odráža v nedávnych údajoch o predaji automobilov v únii. Za osem mesiacov tohto roku sa celkové objemy znížili o takmer 12 % a dosiahli približne 6 miliónov predaných nových áut.
Doteraz bol podľa asociácie trh obmedzený len na strane ponuky, keďže pretrvávajú problémy s nedostatkom komponentov, ktorý obmedzuje objemy výroby.
V nasledujúcich mesiacoch však môže utrpieť aj dopyt, a to v dôsledku inflácie a obáv z recesie. Aj z tohto dôvodu ACEA zrevidovala svoju pôvodnú prognózu, že automobilový trh v únii by sa v tomto roku mal vrátiť k rastu. Namiesto toho očakáva, že sa tento rok opäť zmenší, keď klesne o 1 % na 9,6 mil. kusov.