V minulom roku sa na celom svete predalo 66,2 milióna kusov nových osobných automobilov. Je to približne rovnaký počet ako rok predtým.
Nedostatok polovodičov
Ako informuje Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA), prispelo k tomu uvoľnenie dodávok polovodičov v kombinácii s oživením predaja v poslednom štvrťroku minulého roka.
Globálny dopyt po vozidlách však stále zaostáva za úrovňou pred pandémiou koronavírusu. V roku 2019 dosiahli celosvetové registrácie 74,9 milióna kusov.
V európskom regióne v uplynulom roku klesli predaje o 10,4 % na 12,8 milióna kusov. Hlavným faktorom ovplyvňujúcim výkonnosť regiónu bol opäť nedostatok polovodičov.
Pribrzdený východoeurópsky trh
Vojna na Ukrajine brzdila najmä východoeurópsky trh, výrazný prepad nastal v krajinách priamo zapojených do konfliktu. Na Ukrajine klesli predaje o 64,7 % a v Rusku o 62,7 %.
Napriek miernemu oživeniu v poslednom štvrťroku vlaňajška sa objemy celoročného predaja v Severnej Amerike v porovnaní s rokom 2021 znížili o 8,7 % na 12,7 milióna kusov. Rovnaký trend bol aj v USA, kde predaj osobných áut klesol o 9,2 %. Dopyt v Južnej Amerike za posledný rok vzrástol o 1,8 %, predaje sa vyšplhali na takmer 2,8 milióna kusov.
Predaj nových osobných áut sa v Japonsku vlani medziročne znížil o 5,1 %, keďže vyššie ceny energií v kombinácii s oslabením jenu viedli k poklesu reálnych príjmov obyvateľstva. Dopyt v Číne sa, naopak, medziročne zvýšil o 7,6 % na 21,7 milióna predaných áut. Rast zaznamenala aj India. Predaj osobných áut tu stúpol o 23,1 % a dosiahol 3,8 milióna kusov.