Očakáva sa, že v ďalších mesiacoch začne u nás postupne priemyselná výroba klesať, hoci od novembra začala produkcia v slovenskom priemysle opäť rásť.
Ako uviedla analytička 365.bank Jana Glasová, smerom nadol bude priemyselnú výrobu ťahať globálna materiálová kríza, ale aj vojnový konflikt na Ukrajine, ktorý vyvoláva obrovskú neistotu vo vývoji ekonomického prostredia.
Viac o téme: Rusko-ukrajinský konflikt
Materiálová kríza
Surovinová kríza sa prejavuje nedostatkom rôznych materiálov a komponentov na trhu a ich výrazne rastúcimi cenami. Pre naše hospodárstvo je najciteľnejší nedostatok čipov, ktorý spôsobuje odstávky výroby v automobilovom aj elektrotechnickom priemysle.
Aktuálne sa však do centra pozornosti dostala podľa Glasovej vojna na Ukrajine, ktorá ovplyvňuje predovšetkým ceny energetických komodít.
Košické železiarne vyrábajú v štandardnom režime napriek vojne na Ukrajine, aktuálne neevidujú výpadky surovín
Trhy sa obávajú prerušenia dodávok ruskej ropy a plynu, čo by zasiahlo hlavne európske ekonomiky, ktoré sú od ruského dovozu výrazne závislé. „Problémy by teda vznikli aj v európskom priemysle,“ skonštatovala Glasová.
Rast cien energií zbrzí výrobu
Okrem toho, priemysel je už teraz podľa nej negatívne zasiahnutý aj extrémne rastúcimi cenami energií, ktoré predražujú výrobu.
Aký dopad má vojna na Ukrajine na slovenské automobilky? Volkswagen stále dopláca na polovodičovú krízu
„Očakávame, že ceny energií budú v prípade pretrvávajúceho vojnového konfliktu naďalej rásť, čo bude brzdiť priemyselnú výrobu, hlavne v energeticky náročných odvetviach,“ dodala Glasová.
Exportéri z Ruska
Nálada v domácom priemysle sa v úvode roka podľa analytika UniCredit Bank Ľubomíra Koršňáka pomerne významne zhoršila, a to ako v hodnotení aktuálnej situácie, tak aj v zložke očakávaní. Ďalší šok pritom prináša podľa neho invázia Ruska na Ukrajinu, ktorú februárový sentiment ešte plne nezohľadňoval.
„Priame dopady vzhľadom na relatívne nízku váhu Ruska na slovenskom exporte budú limitované a budú koncentrované na niekoľko významnejších exportérov do Ruska, najmä v oblasti výroby kompresorov, či áut. Tri percentá slovenskej produkcie áut smerovalo do Ruska,“ hovorí Koršňák.
Nemecké automobilky pocítili dopad vojny na Ukrajine, závody BMW a Volkswagenu sa zastavili
Na druhej strane, už v úvode konfliktu zvýraznila vojna na Ukrajine podľa analytika problémy s úzkymi hrdlami, tentoraz nie v podobe tradičných čipov, avšak pridala novú oblasť, a to káblové zväzky.
Embraco zastavilo výrobu a vývoz produktov na Ukrajinu aj do Ruska, zamestnanci čerpajú dovolenku
„Vzhľadom na nižšiu technologickú náročnosť, domácu tradíciu i alternatívne oblasti produkcie predpokladáme, že toto úzke hrdlo by sa mohlo behom niekoľkých týždňov podariť z veľkej časti uvoľniť a nemalo by spôsobovať dlhodobé a opakujúce sa odstávky produkcie v automobilovom priemysle ako v prípade chýbajúcich čipov,“ dodal Koršňák.