V minulom roku sa na Slovensku celkovo predalo 87 347 vozidiel. V porovnaní s predchádzajúcim rokom sa tak počet registrácií nových automobilov zvýšil o 2,87 %.
Ako ďalej vo štvrtok informoval výkonný viceprezident a predseda divízie dovozcov automobilov Zväzu automobilového priemyslu SR Pavol Prepiak, dominantná časť trhu, ktorú tvoria nové osobné automobily, však mierne klesla. Vlani sa ich predalo 75 700 kusov, čo je medziročne menej o 0,79 %.
Odhad vývoja je mierne optimistický
Dôvodom aktuálnych výsledkov bol pritom najmä nedostatok čipov, obmedzovanie výrob a naň nadväzujúca obmedzená ponuka pre zákazníkov.
Čo sa týka odhadovaného vývoja na tento rok, zväz je mierne optimistický a očakáva celkové registrácie na úrovni asi 97 tis. vozidiel, v prípadne osobných áut by to mohlo byť okolo 85 tis. kusov.
Kia napriek čipovej kríze vyrobila na Slovensku o takmer 15 percent viac áut ako vlani
Podstatná však bude podľa Prepiaka dostupnosť komponentov a alokácia vozidiel pre slovenských distribútorov.
Pri štatistike registrácií podľa vlastníkov evidoval zväz v uplynulom roku pokles pri fyzických osobách a naopak nárast pri právnických subjektoch.
Pribudli individuálne dovezené autá
Tu sa podľa Prepiaka prejavuje fakt, že aj fyzické osoby začínajú stále viac na nákup vozidla využívať finančné produkty ako úver alebo lízing.
Rástol aj počet nových a jazdených individuálne dovezených vozidiel, a to o 3 846 vozidiel v porovnaní s rokom 2020.
Trnavský Stellantis vyrobil vlani na Slovensku viac ako 300-tisíc áut, spúšťa nábor zamestnancov
Tu však Prepiak opätovne upozornil na problém veku individuálne dovezených automobilov, kde pretrváva vysoký počet automobilov starších ako päť rokov, ktoré predstavujú viac ako 60 % zo všetkých individuálne dovezených vozidiel v roku 2021.
Sú to pritom prevažne vozidlá s emisnou normou EURO 5 a nižšou, ktoré sú postupne vylučované z významných európskych miest.