Hviezdy úspešného motoristického seriálu The Grand Tour Jeremy Clarkson, Richard Hammond a James May sa v stredu ráno zoznámili s prototypom nového slovenského vozidla Patak Rodster. V rozhovore s jeho dizajnérmi a konštruktérmi ocenili originálny dizajn, kompaktnú veľkosť a hlavne – odvahu slovenského výrobcu Patak Motors vystúpiť z radu a ponúknuť malé mestské vozidlo v nekonvenčnom a optimistickom dizajne. Ako sa vyjadril samotný Jeremy Clarkson: “Rodster je dizajnovo zaujímavý zo všetkých strán.“ Richarda Hammonda osobitne zaujali tzv. špajdľové kolesá, ktoré sú umiestnené mimo karosérie. Video zo stretnutia konštruktérov s protagonistami The Grand Tour nájdete na YouTube kanáli Patak Motors.
Objednať sa dá už teraz
Rodster je 2 miestne, malé mestské vozidlo slovenského start-upu Patak Motors. Je inšpirované klasickými automobilmi z 30. rokov a navrhnuté tak, aby spĺňalo potreby súčasného mestského zákazníka.
V rámci svojej triedy L7eA2, známej aj ako „ťažké štvorkolky“ alebo „microcars“ dosahuje maximálne povolené jazdné parametre. V plno elektrickej verzii má dojazd až 250 km a maximálnu rýchlosť až 130 km/hodinu. Na Rodster je potrebné vodičské oprávnenie B1, takže ho budú môcť riadiť osoby už od 16 rokov.
Patak Rodster sa dá objednať už teraz na patakmotors.com, pričom na výber je verzia bez strechy alebo so strechou, cena začína od 16 900 €. Vozidlo sa bude vyrábať na Slovensku, pričom prvé vozidlá opustia montážnu linku už v roku 2023. Pre fajnšmekrov bude k dispozícii aj limitovaná edícia s benzínovým motorom.
Svetová premiéra v Paríži
Patak Rodster mal svoju svetovú premiéru tento rok v máji na slávnostnej večeri pri príležitosti udeľovania hlavných cien za Najkrajší koncepčný automobil roka na 37. ročníku Festival Automobile International v Paríži. Video zo svetovej premiéry si môžete pozrieť tu.
Slovenskú premiéru mal Rodster na medzinárodnej odbornej konferencii By Design Conference 2022, kde vzbudil záujem jedného z najlepších dizajnérov na svete Briana Collinsa zo štúdia Collins (video s Brianom Collinsom nájdete tu).
Slovenskí záujemcovia si budú môcť Rodster osobne pozrieť 10. júla 2022 na podujatí Slovenskej národnej knižnice v Martine.
Elegantný dizajn
Patak Rodster čerpá inšpiráciu z džentlmenských automobilov 30. rokov, ktoré boli elegantne tvarované, ľahké a výkonné bez zbytočných a komplikovaných prvkov. Prednej časti vozidla dominuje mriežka v štýle art deco s výrazným logom, zadná časť je v tvare lodného chvosta, ďalšími dizajnovými prvkami sú retro svetlomety a špajdľové kolesá, dostupné v chrómovom alebo matnom čiernom vyhotovení. Čistému, intuitívnemu a v benzínovej verzii dokonca analógovému interiéru dominuje drevená prístrojová doska a ergonomické kožené sedadlá.
Kompaktné rozmery 3360x1360x1395 mm, aerodynamický tvar a nízka hmotnosť vozidla 400 kg bez batérie sa premietajú do dojazdu 250 km, ľahkého ovládania, zvýšenej dynamiky jazdy, posilnenej bezpečnosti a energetickej účinnosti.
Vďaka minimalistickej, ale stabilnej konštrukcii z vysokokvalitných materiálov je Rodster navrhnutý ako vozidlo s nízkymi nárokmi na údržbu.
Špičkové technológie
Patak Rodster bol navrhnutý ako plne elektrické vozidlo alebo vozidlo s benzínovým motorom.
K dispozícii sú dve elektrické verzie s dojazdom 100 km alebo 250 km. Na nabitie postačí jednoduchá domáca 230V zástrčka a 4 až 9 hodín. Elektrické modely majú maximálnu rýchlosť 130 km/hod, zatiaľ čo model so spaľovacím motorom a automatickou prevodovkou dosahuje rýchlosť až 125 km/hod. Komfort jazdy zvyšuje nezávislé, trojuholníkové odpruženie a pohon zadných kolies.
Komfort
Rodster je určený do všetkých klimatických podmienok a dodáva sa so strechou alebo bez nej. Verzia Rodster so strechou je vybavená kúrením a klimatizáciou (za poplatok), zatiaľ čo verzia s otvorenou strechou je vybavená ochranou proti dažďu. Rodster poskytuje pohodlné sedenie pre 2 osoby a batožinový priestor s objemom 200 l v elektrickom modeli.
Bezpečnosť
Bezpečnosť cestujúcich je zabezpečená vlastnou, špeciálne navrhnutou, robustnou a zároveň ľahkou konštrukciou z ocele a hliníka, dlhou absorpčnou zónou, 4-kotúčovými brzdami s ABS a 3-bodovými bezpečnostnými pásmi.
Druhé vozidlo
Rodster má ambíciu stať sa 2. alebo 3. vozidlom pre tých, ktorí sa neboja vyniknúť a chcú zažiť naozaj celú škálu jazdných emócií. Vďaka vodičskému oprávneniu B1 a zaradeniu do kategórie ťažkých štvorkoliek (trieda L7eA2), sa v niektorých krajinách môže Rodster riadiť už od 16 rokov.
Cena
Cena benzínového modelu začína na 16 900 € a cena elektrického na 22 900 €. Spoločnosť Patak Motors plánuje, že prvé vozidlá opustia montážnu linku v roku 2024. Patak Rodster si môžete rezervovať online už teraz na stránke https://patakmotors.com/, so strechou alebo bez nej, v 5 výrazných farbách. Rezervačný poplatok je len 500 €.
Tím Patak Motors
Patak Motors, s.r.o. je slovenská firma, za ktorou je tím nadšencov, milovníkov áut a dizajnérov dohromady s viac ako 100-ročnými skúsenosťami v automobilovom a výrobnom priemysle.
Andrej Hulala je autorom nápadu, kľúčovým konštruktérom a vedúcim projektu. S históriou automobilového pretekára je navrhnutie Rodstra splnením jeho celoživotného sna.
Michal Vršek má skúsenosti s konštrukčným inžinierstvom a výrobou. V minulosti pracoval pre klientov VW/Porsche, Nissan, Volvo, Renault, Peugeot a Citroën.
Norbert Klement je hlavným konštruktérom. Navrhol a skonštruoval vozidlá pre Rallye Paríž Dakar, pracoval pre veľké nemecké výrobné závody, čím sme vymenovali aspoň to najdôležitejšie.
Pri tvorbe dizajnu sa Patak Motors spojil so svetoznámym dizajnérskym štúdiom EVEKTOR, na prevodovke pre Rodster elektromobil spolupracoval s Českým vysokým učením technickým v Prahe. Na projekte sa však podieľalo oveľa viac odborníkov.
V prípade otázok nás neváhajte kontaktovať na adrese: gergelova@patakmotors.com. Viac informácií a obrázky na bezplatné stiahnutie sú k dispozícii na stránke patakmotors.com
Technická špecifikácia:
1/ Elektrický pohon verzia 1 | |
Typ motora: | Synchrónny motor s permanentným magnetom |
Výkon (kW): | 15(30) |
Zrýchlenie 0 – 50 km/h (s): | 7 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 130 |
Kapacita batérie (kWh): | 10 |
Dojazd (km): | 100 |
Hmotnosť bez akumulátora (kg): | 400 |
Počet miest na sedenie: | 2 |
Rozmery DxVxŠ (mm): | 3360x1360x1395 |
2/ Verzia elektrického pohonu 2 | |
Typ motora: | Synchrónny motor s permanentným magnetom |
Výkon (kW): | 15(30) |
Zrýchlenie 0 – 50 km/h (s): | 7 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 130 |
Kapacita batérie (kWh): | 20 |
Dojazd (km): | 250 |
Hmotnosť bez akumulátora (kg): | 400 |
Počet miest na sedenie: | 2 |
Rozmery DxVxŠ (mm): | 3360x1360x1395 |
Elektrické vozidlá sú vybavené ukazovateľom nabitia batérie v percentách, palubným počítačom, rekuperáciou brzdnej energie a zásuvkou na 12 V – 55 W.
3/ Verzia s benzínovým motorom | |
Typ motora: | 4-taktný motor s vodným chladením, jeden valec 4 ventily OHC |
Prevodovka: | CVT |
Výkon (kW): | 15 |
Zrýchlenie 0-50 km/h (sek.): | 9 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 125 |
Priemerná spotreba na 100 km (l): | 5,6 |
Objem nádrže (l): | 35 |
Hmotnosť (kg): | 400 |
Počet miest na sedenie: | 2 |
Rozmery DxVxŠ (mm): | 3360x1360x1395 |
Všetky vozidlá sa dodávajú s:
- štyri kotúčové brzdy
- ABS
- trojbodové samonavíjacie bezpečnostné pásy
- imobilizér
- nastaviteľné sedadlá
- priehradku na prístrojovej doske
- rám na ochranu proti prevráteniu
- elektrické zamykanie
- elektrické ovládanie okien
- stierače čelného skla s cyklovačom a ostrekovačom
- ochrana proti dažďu (pre verziu bez strechy)
- 5 základných farieb (ďalšie za príplatok)