O spoluprácu s automobilkou Volvo majú záujem stovky slovenských firiem. Ako pre agentúru SITA uviedla Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO), celkovo vyplnilo bezplatnú registráciu na jej stránke viac ako 500 spoločností. Databázy agentúra následne naliala do dodávateľskej platformy Volvo Group, ktorá bola spustená v máji tohto roka.
„O aktuálne prebiehajúcich rokovaniach, či zazmluvňovaní dodávateľov nemá Volvo ani registrované firmy voči SARIO informačnú povinnosť,“ doplnila agentúra.
Práca pre 16-tisíc ľudí
So zástupcami automobilky je však priebežne v kontakte kvôli rôznym postinvestorským službám. Agentúra sa nechcela bližšie vyjadrovať ani k ďalším prípadným investorom, ktorí by mohli byť súčasťou pripravovaného Strategického priemyselného parku Valaliky pri Košiciach.
V priemyselnom parku Valaliky by mohlo pracovať až 16-tisíc ľudí, je to príležitosť pre dlhodobo nezamestnaných
Podľa posledných zverejnených údajov by v ňom pritom v najbližších rokoch malo nájsť prácu takmer 7,2 tisíca zamestnancov. Spolu so subdodávateľskými spoločnosťami by sa tento počet mohol zvýšiť na takmer 16-tisíc.
„Realizačné práce môžu byť len v prípravnej fáze alebo sa práve rozbiehajú. Z tohto dôvodu agentúra SARIO nezverejňuje podrobnosti,“ uviedla stručne agentúra.
500-tisíc vozidiel ročne
V septembri podpísali štátna spoločnosť Valaliky Industrial Park a firma Volvo Car Slovakia zmluvu o kúpe pozemku. Tento krok predstavuje začiatok aktívnej fázy výstavby nového závodu pri Košiciach. Automobilka potvrdila výstavbu fabriky na východe Slovenska začiatkom júla minulého roka. Investícia je už vo fáze posudzovania vplyvov na životné prostredie. Projekt za viac ako jednu miliardu eur smeruje do strategického parku Valaliky pri Košiciach.
Pozemok pod budúcou fabrikou Volva už patrí automobilke, na štát však čakajú ďalšie úlohy
Začiatok prevádzky odhaduje spoločnosť na posledný štvrťrok 2026. Zverejnený zámer hovorí o dvoch fázach investície. V prvej by mala byť ročná výrobná kapacita 250-tisíc elektrických vozidiel, následná druhá zahŕňa ďalších 250-tisíc vozidiel ročne. Celková predpokladaná ročná kapacita by tak podľa zámeru mala dosiahnuť 500-tisíc vozidiel.V každej fáze by taktiež malo vzniknúť 4-tisíc až 5-tisíc nových pracovných miest.