- aktualizované 13. januára 2022, 11:20
Vlani sa na Slovensku podľa predbežných údajov vyrobilo niečo viac ako 1 milión automobilov. Ako vo štvrtok na tlačovej besede informoval Zväz automobilového priemyslu SR, v porovnaní s predchádzajúcim rokom ide o mierny nárast o približne 4 percentá.
Žilinská Kia ukončila výrobu štvrtej generácie modelu Sportage, ktorá bola najvyrábanejšou v histórii závodu
S rovnakým objemom produkcie sa pritom počíta aj v tomto roku. Slovensko podľa údajov zväzu aj naďalej zostáva svetovým lídrom vo výrobe vozidiel per capita, v prepočte na 1 000 obyvateľov sa u nás v roku 2021 vyrobilo 184 vozidiel.
Prekvapivo pozitívne výsledky
Prezident zväzu Alexander Matušek označil uvedené výsledky vzhľadom na pokračujúcu pandémiu ako aj rozsiahlu čipovú krízu za prekvapivo pozitívne.
„Znova sa nám podarilo prekonať hranicu jeden milión vyrobených vozidiel. Veľmi radi by sme milión znova prekročili a výrobu zastabilizovali,“ zhodnotil.
Európa bojuje s nedostatkom nových automobilov, ponuka ojazdených vozidiel klesá aj na Slovensku
Podiel automobilovej výroby na celkovej priemyselnej výrobe na Slovenska v minulom roku dosiahol 47,7 %, na celkovom exporte sa podieľala viac ako 42 %. Počet zamestnancov zaznamenal mierny pokles, priama zamestnanosť dosiahla 164 tisíc pracovníkov, agregovaná 245 tisíc zamestnancov.
Vlani nastali viaceré kľúčové udalosti
Medzi kľúčové udalosti uplynulého roka označil Matušek schválenie zákona o podpore v čase skrátenej práce tzv. Kurzarbeit, ako aj zavedenie Prvej pomoci, ďalej zmeny v systéme duálneho vzdelávania, podporu bezemisných prvkov dopravy či tému superodpočtu.
Z hľadiska aktuálneho roka je dominantnou témou tzv. zelená transformácia a zmeny v európskej legislatíve, ktoré podľa Matušeka v rámci automobilového priemyslu smerujú jednoznačne k bezemisnej mobilite. Snahou automobiliek je pritom nielen bezemisne jazdiť, ale aj bezemisne vyrábať.
Slovensko zaostáva vo všetkých kategóriách
„Ciele sú naozaj ambiciózne a sú pre nás záväzné, žiaľ momentálny stav nie je ani zďaleka uspokojivý. Slovensko zaostáva vo všetkých podstatných kategóriách,“ upozornil Matušek.
Zatiaľ čo priemerný počet registrácií nových vozidiel na elektrický pohon a plug-in hybridných vozidiel dosiahol v prvých troch kvartáloch roka 2021 v Európskej únii 18,9 %, na Slovensku to boli 3 %. Registrácie pritom potrebujeme do roku 2025 zvýšiť na 55 000.
Dopyt po dieselových autách klesá, spotrebitelia v Európskej únii uprednostňujú hybridy
Podobne nepriaznivá situácia je podľa zväzu aj s budovaním potrebnej infraštruktúry. V roku 2020 sme registrovali na Slovensku 820 nabíjacích staníc, ambícia je mať ich do roku 2025 až 5 500, do roku 2030 ich budeme potrebovať 25 000.
„Automobilky sa prihlásili k zelenej transformácii. Na trhu pribúdajú modely s nízkymi alebo nulovými emisiami. Naopak z trhu budú postupne vytláčané klasické vozidlá. Ak chceme zabezpečiť dostupnosť mobility pre občanov Slovenska, je potrebné začať realizovať motivačné schémy pre rozvoj mobility a príslušnej nabíjacej a tankovacej infraštruktúry tak, aby sa moderné alternatívne technológie stali atraktívnejšie a dostupnejšie pre bežného obyvateľa. Na Slovensku veľa hovoríme, no riešime veci reštrikciami a zvyšovaním poplatkov, nie podporami a motiváciou,“ uzavrel Matušek.