Európsky súdny dvor v rámci odvolacieho konania zrušil rozhodnutie Všeobecného súdu Európskej únie vo veci sťažnosti miest Brusel, Madrid a Paríž na Európsku komisiu. Uvedené mestá obvinili úniu, že im svojimi rozhodnutiami bráni v realizácii politiky znižovania emisií z dopravy.
Ako informuje Zväz automobilového priemyslu SR, k uvedenému rozsudku prispelo aj Slovensko. Zväz pritom zamietnutie sťažnosti víta, zmena súčasného právneho stavu by podľa neho spôsobila neistotu v automobilových výrobách.
Prísne emisné limity
Európska komisia zaviedla po roku 2019 testovanie emisií z vozidiel pri skutočnej jazde, ktoré majú zabezpečiť kontrolu a overovať, či úrovne emisií z vozidla deklarovaných v rámci procesu schvaľovania sú dosahované aj počas reálnej prevádzky vozidla.
Na Slovensku sa v decembri predalo viac ako 5-tisíc automobilov, najpredávanejšou značkou bola Škoda
Zároveň stanovila emisné limity pre oxidy dusíka pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá ako aj chybové odchýlky merania v reálnej prevádzke. Mestá Brusel, Madrid a Paríž však namietali, že limity a stanovené odchýlky sú vyššie ako limity normy „Euro 6“, ktorá platí pre vozidlá registrované od roku 2015. S podaním uspeli na Všeobecnom súde únie.
Dosiahnutie uhlíkovej neutrality
Slovensko sa následne pridalo k odvolaciemu konaniu proti tomuto rozhodnutiu, ktoré započali Nemecko, Maďarsko, Rumunsko a Asociácia európskych výrobcov automobilov. V ňom sa konštatovalo, že pôvodné rozhodnutie súdu je diskriminačné, nereflektuje základné fyzikálne princípy a rozdiely v podmienkach, za ktorých sa testovania vykonávajú.
„Zrušenie pôvodného rozsudku Súdnym dvorom EÚ znamená, že norma, určujúca emisie ľahkých osobných a úžitkových vozidiel zostáva zachovaná,“ uvádza zväz.
Predaj nových osobných áut na Slovensku minulý rok klesol, dovezených áut naopak pribudlo
Ten zároveň zdôraznil, že ako súčasť Asociácie európskych výrobcov automobilov sa plne prihlásil k záväzku znížiť emisie pri výrobe a prevádzke automobilov na nulu, čím podporuje cieľ únie dosiahnuť do roku 2050 uhlíkovú neutralitu.
„K tomu je však potrebné zachovať prechodné obdobie, počas ktorého je nevyhnutné realizovať všetky postupné kroky v rámci náročnej transformácie ako na strane priemyslu tak na strane členských štátov a v neposlednom rade aj budúcich zákazníkov,“ konštatuje.