Obchodníci zo Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) sú na zaokrúhľovanie platieb, ktoré prináša od 1. júla novela zákona o cenách, pripravení. Ako povedal predseda aliancie Martin Krajčovič, pokladničné systémy budú mať členovia k stanovenému termínu plne pripravené.
Zaokrúhľovanie je podľa neho finančne neutrálne, spotrebitelia sa nemusia obávať znevýhodnenia pri platbe v hotovosti. Správnosť zaokrúhlenia zabezpečí softvér pokladní.
Prinesie to osoh pre všetkých
Jednocentové a dvojcentové euromince aj naďalej zostávajú zákonným platidlom, príjemcovia platieb ich budú naďalej povinní prijímať a budú ich môcť aj vydávať pri platbách v hotovosti. Zaokrúhľovanie hotovostných platieb slúži na ich obmedzenie v obehu.
Najmenšie centy už nebudú pri platbe v hotovosti potrebné, suma za celý nákup sa zaokrúhli
„Obmedzenie používania týchto mincí prinesie osoh pre obchodníkov, štát a aj samotných spotrebiteľov,“ myslí si Krajčovič.
Opatrenie má viacero výhod
Cieľom opatrenia je totiž zníženie nákladov podnikateľov, štátu a aj verejnosti, napríklad v bankách pri vložení a spracovaní týchto mincí alebo nepotrebnosťou razenia, ktoré je nákladnejšie ako nominálna hodnota týchto mincí.
Má sa tiež zjednodušiť vydávanie mincí pri hotovostnom platobnom styku a pozitívny efekt má pocítiť aj životné prostredie, keďže sa výrazne zredukuje použitie obalovej fólie, do ktorej sa tieto mince balia a zníži sa aj počet ich prepráv v rámci krajiny.
Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO) združuje najväčšie spoločnosti zo sektora maloobchodu a veľkoobchodu na Slovensku s viac ako 30-tisíc zamestnancami. Vznikla z iniciatívy spoločností Billa, Kaufland, Lidl, Metro a Tesco, ktoré sa stali jeho zakladajúcimi členmi a v súčasnosti je jeho platným členom aj dm drogerie markt a Terno real estate.