Kým pred desiatimi rokmi nakupujúcich Slovákov online bola niečo vyše tretina, vlani sa tento podiel zvýšil na 70 %.
Slovákov, ktorí nakupujú cez internet, pribúda. Ako totiž vyplýva z údajov Európskeho štatistického úradu Eurostat, vlani až 70 % ľudí využívajúcich internet prostredníctvom neho aj nakúpilo. Pred desiatimi rokmi ich bola niečo vyše tretina.
Najmenej kupujeme jedlo
„Aj z našich prieskumov vyšlo, že Slováci prostredníctvom internetu nielen čoraz viac bankujú, ale aj nakupujú. Online obchody na nákup oblečenia, obuvi či rôznych doplnkov využíva 56 % Slovákov, zhodne 56-percentný podiel zaznamenala elektronika,“ povedala analytička Slovenskej sporiteľne Lenka Buchláková.
Najmenej Slováci nakupujú prostredníctvom internetu jedlo s podielom 16 %. „Až 54 % Slovákov si nevie predstaviť, že by si práve jedlo objednávali online,“ dodala Buchláková.
V rámci okolitých krajín sme lídrami
Vyše polovica Slovákov nakupuje cez internet letenky alebo platí za hotel či iné cestovné položky. Rovnako vyše 50 % Slovákov uviedlo, že cez interne nakupuje knihy. V porovnaní s okolitými krajinami sú Slováci jasne lídrami v nakupovaní online.
„Dokonca aj Rakúšania sú v tomto smere za nami. Súvisí to s tým, že Slováci radi využívajú zľavy, ktoré internetové obchody ponúkajú v porovnaní s kamennými obchodmi. Najmenej z okolitých krajín využívajú nakupovanie online Maďari, je ich len polovica z tých, ktorí sú na internete,“ doplnila Buchláková.
Doma platíme viac
Viac ako tri štvrtiny objemu platieb, teda 78 %, v internetových obchodoch realizujú klienti v domácich eshopoch. Štatistiky ČSOB o transakciách kartou zároveň potvrdzujú, že v nich platia aj výrazne vyššie sumy, ako pri nákupoch zo zahraničia.
Kým v slovenských a českých obchodoch platia klienti kartou najčastejšie sumu okolo 32 eur, v prípade zahraničných je to až deväťkrát menej, medián predstavoval vlani len 3,70 eura.
Dominuje AliExpress
V rámci popularity jednotlivých zahraničných eshopov z pohľadu počtu nákupov dominuje AliExpress. Až 97 % vlaňajších platieb v zahraničných eshopoch klienti realizovali podľa ČSOB u tohto obchodníka. Pri pohľade na všetky transakcie v eshopoch, vrátane tých slovenských, AliExpress mal 69-percentné zastúpenie z pohľadu ich počtu.
„Tieto čísla však treba vnímať v kontexte toho, že spotrebitelia tento web využívajú skôr na drobné nákupy a od viacerých obchodníkov, čo zvyšuje počet realizovaných platieb. Priemerná výška jednej transakcie je veľmi nízka, najčastejšie okolo 3,50 eura. Druhý najpopulárnejší bol vlani Amazon,“ doplnila hovorkyňa ČSOB Anna Jamborová.
Ako nakupovať a platiť bezpečne
Klientom ČSOB odporúča platiť v internetových obchodoch so zabezpečením 3D-Secure, v rámci ktorého sú platby verifikované ešte prostredníctvom SMS kódu. Všetky platobné karty ČSOB majú túto funkcionalitu nastavenú. V prípade platby cez PayPal, prípadne u obchodníka bez 3D-Secure, klientovi odporúča banka byť obozretný a opatrný pri zadávaní údajov o svojej platobnej karte, v súlade s pravidlami bezpečného používania platobných kariet.