Slovenské banky v rámci príjmov skôr stagnovali.
Pokles príjmov v európskom retailovom bankovníctve nebol kompenzovaný na strane nákladov a pokračovali dlhodobejšie problémy s výškou opravných položiek. Vyplýva to zo štúdie A.T. Kearney Retail Banking Radar. Svetlá budúcnosť pre banky nie je vylúčená, ale bude potrebná otvorenosť a ochota zmeniť sa. A to aj s ohľadom na rast konkurencie a nových výziev prichádzajúcich od tzv. fintechov. Slovenské banky podľa zverejnenej štúdie vo viacerých ukazovateľoch nasledovali európske banky.
Na ziskovosť vplývala aj regulácia
Retailové banky dosiahli v minulom roku nárast vkladov aj úverov, ale ani tento pozitívny scenár neviedol k zlepšeniu výsledkov európskych bánk. Výnosy klesli o 4 % v porovnaní s rokom 2014. Pokračujúce kvantitatívne uvoľňovanie Európskej centrálnej banky a nové regulácie, ako napríklad v oblasti poplatkov za platby kartami, dopadli na ziskovosť sektora retailových bánk v Európe.
Výnosy na klienta vo väčšine európskych retailových bánk značne poklesli. Predovšetkým to podľa výsledkov štúdie platí pre banky v Španielsku a Taliansku, kde bol prepad o 8,6 %, resp. o 6,6 %. Naopak, pozitívnejšie na tom boli banky v Turecku, Švajčiarsku a Poľsku, ktoré sa tomuto trendu vyhli najviac.
Prevádzkové náklady slovenských bánk rástli
Slovenské banky rovnako ako európske zaznamenali podľa výsledkov štúdie výrazný nárast vkladov a úverov, pričom prekonali aj tie české. Na rozdiel od nich však toto nedokázali preniesť do významnejšieho rastu príjmov, kde bola pozorovaná skôr stagnácia. To však s ohľadom na klesajúci počet klientov, ktorí konsolidujú svoje úvery a účty do menšieho počtu finančných ústavov, stačilo slovenským bankám k takmer 5-percentnému rastu výnosu na klienta. Čo sa týka nákladov slovenských bánk, i napriek klesajúcemu počtu bankových zamestnancov rástli prevádzkové náklady takmer zhodne s výnosmi.