Aj keď majú Slováci svoje financie pomerne dobre pod kontrolou, ich obavy o obsah peňaženky v budúcnosti sú vysoké.
Slováci pristupujú k financiám rozumne. Vyplynulo to z európskeho prieskumu NN Group v spolupráci s agentúrou GfK. “Rozhodnutia, ktoré robíme, sú dobré pre stabilitu našej finančnej budúcnosti,” hovorí Peter Brudňák, generálny riaditeľ NN Životnej poisťovne a NN dôchodkových spoločností. V porovnaní s inými európskymi štátmi sa Slovensko umiestnilo na štvrtom mieste za Holandskom, Luxemburskom a Nemeckom.
No na druhej strane sa Slovensko prepadlo v rebríčku merajúcom osobný pocit kontroly nad finančnou budúcnosťou. Slovensko skončilo na predposlednom mieste. “Veľkej časti Slovákov totiž chýba dôvera vo vlastné finančné rozhodnutia,” dopĺňa Brudňák. Na poslednom mieste skončili už len Gréci.
Pravidelné sporenie
Základom rozumného riadenia financií a finančnej stability do budúcnosti je podľa NN sporenie. Pravidelne by sme si mali odkladať zhruba 10 % z príjmu a sporenie by sa malo stať bežnou súčasťou našich výdavkov. „Rovnako, ako na sporenie, je pri plánovaní finančnej budúcnosti dôležité myslieť i na životné riziká, ktoré môžu našu finančnú stabilitu narušiť, a spôsoby, ako sa pred nimi chrániť. Tu zohráva významnú úlohu poistenie,“ uviedol generálny riaditeľ NN Slovensko.
Výber životného poistenia
Pri výbere životného poistenia a iných zložitejších finančných produktov Slováci nenechávajú veci na náhodu a snažia sa zistiť čo najviac informácií. Podľa prieskumu NN Group prevažne takto postupuje 80 % Slovákov, kým napríklad v Poľsku je to len 66 % ľudí. Množstvo informácií však podľa NN automaticky neznamená, že si človek vyberie to najlepšie.
Životné poistenie je komplikovaný produkt a je dobré, ak sa vždy poradíme s finančným agentom, ktorý sa v tejto oblasti vyzná. „Pýtajte sa aj na veci, ktoré sa z bežných letákov či na internete nedočítate. Máte tak vyššiu šancu, že si vyberiete správny produkt v spoločnosti, ktorá vám bude spoľahlivým partnerom,“ odporúča Brudňák.
Je dobré preveriť spoľahlivosť poisťovne
Zistite si napríklad, akú má mieru plnenia, teda akú časť nahlásených poistných udalostí poisťovňa reálne uzná a vyplatí. To vypovie mnoho o jej spoľahlivosti. Pri závažných poistných udalostiach, akými sú smrť, invalidita či kritické choroby, by podľa Brudňáka mala byť v každej dobrej poisťovni miera plnenia aspoň 97 %.
O kvalite poistenia môže veľa naznačiť už samotný proces uzatvárania zmluvy. Životná poistka uzatvorená prirýchlo, len na základe čestného prehlásenia o zdravotnom stave, môže v budúcnosti spôsobiť klientovi komplikácie pri žiadosti o poistné plnenie. Čím viac podkladov od vás poisťovňa žiada na začiatku, vrátane lekárskych správ, tým máte väčšiu istotu, že poistné plnenie prebehne hladko.
Orientácia na cenu
Pomerne častou chybou je aj prílišná orientácia na cenu, bez zohľadnenia rozdielov v obsahu poistenia. Príkladom môžu byť kritické choroby, ktoré patria k najčastejšie poisťovaným rizikám. “Množstvo kritických chorôb sa v jednotlivých poisťovniach výrazne líši a je rozdiel, či ich vaša poisťovňa kryje dvadsať alebo takmer sedemdesiat. Cenová odlišnosť pritom vôbec nemusí byť veľká,” vysvetľuje Brudňák.
O prieskume
NN Group v spolupráci s agentúrou GfK a holandskou Tilburg University uskutočnili prieskum v štrnástich krajinách Európy. Cieľom bolo zistiť, ako ich obyvatelia vnímajú svoju finančnú budúcnosť a ako pristupujú k jej plánovaniu.