Prichádza či neprichádza recesia? Ekonómom môže napovedať aj efekt rúžu

Efekt rúžu zostáva podľa analytika zaujímavým, no nie jediným indikátorom možnej recesie.
Rúž na pery
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Príchod či nepríchod recesie je často diskutovanou témou nielen v ekonomických kruhoch. Analytik finančných trhov XTBTomáš Vranka upozorňuje, že ekonómovia sledujú aj menej známe indikátory, ako je tzv. efekt rúžu (Lipstick Effect).

„Teória efektu rúžu tvrdí, že keď spotrebitelia čelia ekonomickej kríze či neistote, tak si síce nekupujú drahé luxusné tovary ako napríklad kabelky, oblečenie, autá alebo drahé dovolenky v takom objeme, ako počas dobrých časov, ale kupujú menšie luxusné výrobky ako napríklad rúže či hodinky alebo drahší alkohol. Ľudia si chcú jednoducho urobiť radosť aj v náročnej situácii aspoň malými drobnosťami, preto si kúpia výrobok, ktorý prináša pocit luxusu, avšak v absolútnej hodnote je jeho cena relatívne malá,“ vysvetľuje Vranka.

Podobné správanie sa prejavuje aj v iných segmentoch. Počas recesií ľudia menej chodia do reštaurácií, ale doprajú si luxusnejšie potraviny domov, prípadne investujú do zážitkov, ktoré im pomáhajú psychicky zvládať zlé časy.

Efekt sa spomína aj v súvislosti s kinami či rýchlym občerstvením, ktoré poskytujú hodnotu za málo peňazí. Novým trendom je tzv. efekt bábiky LaBubu. Ľudia si namiesto drahej kabelky kúpia trendovú plyšovú hračku ako prívesok, ktorý osvieži starú kabelku.

Príchod recesie je však stále neistý. „Do veľkej miery odpoveď na túto otázku závisí najmä od USA a Číny, ktoré sú dve najväčšie ekonomiky sveta a od samotnej definície recesie. Americká ekonomika síce minulý kvartál mierne klesla, išlo však skôr o technické dôvody. Celkovo vyzerá byť v dobrom stave a nezamestnanosť je stále nízka. Čínska ekonomika má od poklesu zatiaľ tiež ďaleko,“ hodnotí Vranka. Ani akcie luxusných firiem nedávajú jednoznačný signál. Niektoré rastú, iné klesajú. Efekt rúžu tak zostáva podľa analytika zaujímavým, no nie jediným indikátorom možnej recesie.

Viac k osobe: Tomáš Vranka
Firmy a inštitúcie: XTB