Pri ceste na dovolenku vlastným autom, by ich majitelia mali myslieť aj na poistenie vozidla. Podľa finančného analytika OVB Allfinanz Slovensko Mariána Búlika je dobré mať v balíku asistenčnú službu, ktorá klientovi pri poruche alebo nehode poradí, ako postupovať a či zabezpečí bezplatné odtiahnutie vozidla do servisu.
„V prípade, že majiteľ auta nemá havarijné poistenie, za zváženie určite stoja pripoistenia k povinnému zmluvnému poisteniu, napríklad proti havárii a vandalizmu, živlom či krádeži. Pretože základná povinná poistka chráni len cudzie auto, ale nie vlastné. Na trhu sú aj poisťovne, v ktorých je možné uzavrieť pripoistenie len na pár týždňov v lete,“ hovorí Búlik.
Pomôžu aj s tlmočením
Výhodou asistenčnej poisťovne je podľa vyjadrení spoločnosti Uniqa aj to, že pomôže aj s tlmočením. „Ak vodič nerozumie jazyku danej krajiny alebo nesúhlasí s interpretáciou deja nehody zo strany miestnej polície, môže zavolať asistenčnej službe svojej poisťovne. Jej odborníci pomôžu s tlmočením a môžu prípad s miestnou políciou komunikovať namiesto vodiča a poradia aj s prekladmi pri vypĺňaní dokladov,“ radí riaditeľka oddelenia komunikácie v poisťovni Uniqa Silvia Vlasková.
Vo väčšine európskych krajín platí, že k nehode je nutné privolať políciu. Sú krajiny, kde sú predpisy prísnejšie. V Poľsku, Chorvátsku, Rumunsku, na Ukrajine alebo v Maďarsku a Bulharsku je potrebné políciu privolať vždy. Naopak, v iných krajinách môže motorista za príjazd polície a vyšetrovanie aj zaplatiť, a to vtedy, ak trvá na príchode polície aj v prípade, ak nejde o naliehavú situáciu. Napríklad v susednom Rakúsku ho takýto zbytočný policajný výjazd vyjde na 36 eur. V každom prípade je však nutné s druhým účastníkom nehody spísať tlačivo Správa o nehode, ktorá je platná iba v prípade, ak je podpísaná účastníkmi nehody.
Krádež treba hlásiť
Krádež auta je potrebné nahlásiť polícii a kontaktovať asistenčnú službu. V prípade, že auto má havarijne poistené, krádež vozidla preplatí poisťovňa. K tomu však klient potrebuje potvrdenie od miestnej polície o nahlásení krádeže, policajné potvrdenie o ukončení vyšetrovania udalosti a poisťovni musíte odovzdať doklady od auta a všetky kľúče od vozidla. „Odovzdanie všetkých kľúčov od vozidla je jednou zo základných podmienok plnenia, ak príde k jeho krádeži. Pre poisťovne je to dôkaz, že páchateľ si nemohol otvoriť auto kľúčom,“ upozorňuje vedúci oddelenia likvidácie škôd na motorových vozidlách v poisťovni Uniqa Martin Križan.
Ak niekomu v zahraničí ukradnú veci z auta, platí rovnaký postup ako pri krádeži vozidla. Udalosť treba okamžite nahlásiť miestnej polícii a vyžiadať si policajnú správu o krádeži pre poisťovňu. Škody spôsobené krádežou výbavy vozidla kryje havarijná poistka. Pokiaľ je pripoistená aj batožina, poistné krytie sa vzťahuje nielen na odcudzené veci v aute, ale napr. aj na veci uložené v strešnom boxe vozidla. „Strešný box je však v prípade krádeže potrebné zabezpečiť bezpečnostnými uzamykacími systémami, pričom je nedostatočné, ak je strešný box a jeho nosič uchytený k vozidlu iba skrutkami,“ upozorňuje Vlasková. V prvom rade je však dobré, aby si klienti nenechávali v aute batožinu a veci, pokiaľ majú možnosť uložiť si ich na bezpečnejšie miesto.