Povinnosť používať zimné pneumatiky sa v poistných zmluvách neuvádza.
K vzniku dopravnej nehody môže výrazne prispieť aj podcenenie stavu vozovky a neprezuté letné pneumatiky. A na mnohým miestach Slovenska sa už výrazne ochladilo. Hneď, ako teploty klesnú pod sedem stupňov celzia, je potrebné pneumatiky prezuť na zimné. Na Slovensku je používanie zimných pneumatík povinné od 15. novembra do 31. marca, pokiaľ je na vozovke súvislá snehová alebo ľadová vrstva. V opačnom prípade sa vodiči vystavujú riziku dopravnej nehody a pokuty od polície. Pre bezpečnosť teda nie je dôležitý dátum, ale poveternostné podmienky.
Zimné pneumatiky sú svojím osobitným dezénom a gumenou zmesou na zimných cestách podstatne bezpečnejšie než letné, ktorých brzdná dráha na snehu a ľade je dlhšia. “Brzdná dráha letných pneumatík môže byť na zimných cestách dlhšia o 20 – 30 %,” hovorí vedúci oddelenia likvidácie škôd na motorových vozidlách UNIQA poisťovne Martin Križan. Napríklad, už pri rýchlosti 50 kilometrov za hodinu sa vozidlo so zimnými pneumatikami pri brzdení zastaví pred priechodom pre chodcov, s letnými však až 8 metrov za ním. Letné pneumatiky sú v zime nebezpečné aj na suchých cestách. Letné pneumatiky sú v dôsledku nízkej teploty príliš tvrdé.
Postup poisťovní
Povinnosť používať zimné pneumatiky sa v poistných zmluvách neuvádza. Podľa všeobecných poistných podmienok je však poistený povinný dbať, aby poistná udalosť nenastala, najmä nesmie porušovať povinnosti smerujúce k odvráteniu alebo zmenšeniu nebezpečenstva, ktoré sú mu právnymi predpismi uložené. V praxi to znamená, že poisťovňa pri likvidácii škody zväčša nerieši, či auto jazdilo na letných alebo zimných pneumatikách. “Ku kráteniu plnenia by sme pristúpili iba vtedy, ak by sa policajným vyšetrovaním preukázala príčinná súvislosť medzi vznikom škody a nesprávne zvolenými pneumatikami,” povedal Križan z UNIQA poisťovne.
Aj poisťovňa Kooperativa na to, aby si uplatnila zníženie poistného plnenia alebo regres, musí mať zdokumentované v policajnej správe, že letné pneumatiky na aute boli priamou príčinou dopravnej nehody. V prípade, ak klient Allianz – Slovenskej poisťovne na letných pneumatikách spôsobí nehodu, poisťovňa si pri takýchto škodách zväčša neuplatňuje zníženie poistného plnenia. Treba si však podľa vyjadrení Allianzu uvedomiť, že takouto bezohľadnosťou vodiči neohrozujú len seba, ale aj bezpečnosť a životy spolujazdcov a ostatných účastníkov cestnej premávky.
Z vyjadrení poisťovní vyplýva, že možné krátenie poistného prichádza do úvahy vtedy, ak sa preukáže spojitosť medzi dopravnou nehodou a používaním letných pneumatík v zime pri súvislej vrstve snehu. Môže to byť napríklad vtedy, keď na zľadovatenej ceste vodič nedobrzdí a narazí do motorového vozidla pred sebou. V tomto prípade majú letné pneumatiky na poistnej udalosti rozhodujúci podiel. Avšak ak motorové vozidlo stojí na parkovisku a má letné pneumatiky, no niekto pri cúvaní do neho narazí, poistné plnenie by sa nemalo krátiť, pretože letné pneumatiky v tejto škodovej udalosti nezohrávajú úlohu.
Test dezénu zimných pneumatík
Na jednoduchý test bezpečnosti zimných pneumatík stačí jediná eurová minca. Vložte mincu do zárezu na pneumatike. Ak vidíte zlatý okraj mince, znamená to, že hĺbka dezénu nedosahuje predpísané minimum štyri milimetre a pneumatika už nie je dostatočne bezpečná. Vymeniť staré zimné pneumatiky za nové sa odporúča každých šesť rokov, a to bez ohľadu na to, či pri teste s jednoeurovou mincou nevidíte jej zlatý okraj. Po šiestich rokoch totiž gumená zmes pneumatík stvrdne, je krehká a jej priliehavosť k vozovke sa tým výrazne zníži.