Pred tridsiatimi rokmi neexistovali žiadne platby cez mobil, žiadne Google Pay ani Apple Pay a platba kartami bola úzko spätá s plastovou kartou.
Ako v rozhovore pre agentúru SITA uviedol predseda Združenia pre bankové karty (ZBK) Peter Géc, dnes už diskusia na trhu nie je o tom, ako používať platobnú kartu, ale ako bezpečne platiť v online prostredí.
Pretože väčšina podvodov, ktoré sa v súčasnosti dejú, sú primárne zamerané na nepozornosť používateľov, zraniteľnosť technológií sa dostáva do úzadia.
Vzniklo mnoho podvodov
Dominuje podľa neho sociálne inžinierstvo. Pred covidom mali podvodníci ambíciu útočiť na technologickú infraštruktúru a zameriavali sa na prelomenie bezpečnostných prvkov alebo stiahnutie citlivých dát.
>>> Celý rozhovor s Petrom Gécim
Peter Géc: Bezhotovostné platby si za 30 rokov prešli prudkým vývojom. V rámci vízií sú dve línie, ktoré majú šancu zmeniť platobný biznis (rozhovor)
„No pandémia ukázala, že ľudia nie sú pripravení na takú mieru virtualizácie bežného života. Vzniklo mnoho podvodov a nastalo mnoho útokov na nepozornosť klienta,“ povedal Géc.
Nedostatky sa prejavili podľa jeho slov najmä v slabej úrovni digitálnej zručnosti a finančnej gramotnosti. Je teda potrebné zvyšovať vzdelávanie v uvedených smeroch.
Karty v mobile sú bezpečnejšie
Pri otázke, či sú karty v mobile rovnako bezpečné ako platba fyzickou platobnou kartou, Géc povedal, že sú podľa neho dokonca bezpečnejšie.
„Stále sú niektoré regióny, kde stačí opísať číslo karty a je možné sa aj bez fyzickej karty dostať k peniazom. Avšak pri virtuálnych kartách je potrebná ešte dodatočná autentifikácia klienta, resp. užívateľa mobilného telefónu,“ poznamenal Géc.
Či už formou biometrie, aplikácie vydavateľa karty alebo SMS kódu. Čiže toto je podľa neho bariéra navyše, cez ktorú sa podvodník musí dostať na to, aby získal naše peniaze.