Zaplavené suterény či pivničné priestory a zničené autá. Aj takéto následky dažďa museli za ostatné dni riešiť obyvatelia západného a stredného Slovenska, ktorí doteraz nahlásili poisťovniam škody vo výške viac ako 200-tisíc eur.
Napriek ochote poisťovní tieto udalosti riešiť, nebudú všetky domácnosti s vyplateným poistným spokojné. Dôvodom môže byť tak stará, ako aj neúplná poistka, ktorá nekryje všetky škody, ktoré záplavy spôsobili.
Záplavy spôsobili rozsiahle škody
Najviac sa s nimi podľa poisťovne Allianz budú musieť vysporiadať obyvatelia okresov Žarnovica, Martin, Žilina a Partizánske. Najvyššiu škodu zaznamenala v obci Rudno nad Hronom, kde sa 17. mája pod vplyvom prívalových dažďov pretrhla protipovodňová hrádza a zomrel jeden človek.
Podľa nahlásených poistných udalostí klientov UNIQA sa počasie podpísalo najmä na nehnuteľnostiach. „V niektorých domoch voda dokonca vyrazila pivničné okná a doslova zaplavila pivničný priestor,“ uviedla hovorkyňa poisťovne Beata Lipšicová.
Klienti po víkendových búrkach nahlasujú škody, extrémne počasie možno podľa meteorologičky čakať častejšie
Okrem pivníc voda poškodila aj omietky, steny domov, oplotenie a dokonca zaplavila miestnosti v dome. Dovnútra sa dostala buď cez strechy alebo odpadové odtoky. Zničené tak mali obyvatelia aj domáce vybavenie vrátane elektrických spotrebičov.
UNIQA eviduje aj niekoľko hlásení, keď valiaca sa voda poškodila osobné autá.
Začína to nahlásením škody
Základným pravidlom pri podobných poistných udalostiach je nečakať s ich nahlasovaním. Ďalším krokom je škodu zaznamenať, pričom často stačia kvalitné fotky na telefóne.
Aj vlani sa Slováci podvodným konaním snažili vylákať z poisťovní peniaze
Následne treba počkať na obhliadku zo strany poisťovne, ktorá nemusí prebehnúť len prostredníctvom priamej návštevy jej pracovníka.
„V závislosti rozsahu poškodenia a kvality zaslanej fotodokumentácie sa likvidátor rozhodne, či je nutné vykonať obhliadku aj osobne alebo to stačí urobiť cez mobilný telefón,“ vysvetľuje hovorkyňa poisťovne Union Beáta Dupaľová Ksenzsighová.
V prípade telefonátu si klient len dohodne presný čas videohovoru, cez ktorý likvidátor zdokumentuje miesto škody.
Všetko treba zdokumentovať
Niekedy hygienické alebo bezpečnostné dôvody neumožňujú klientovi na obhliadku čakať. Vtedy môže škodu odstrániť aj sám, prípadne si na to zavolať firmu, avšak je dobré prostredníctvom fotiek alebo videa zdokumentovať odstraňovanie škôd.
„Zničené veci však odporúčame až do vykonania obhliadky nevyhadzovať, pokiaľ to nie je nevyhnutné z hygienických a bezpečnostných dôvodov,“ uvádza Lipšicová.
V koronakríze rástol záujem o životné poistenie a ochranu peňazí, finančné plánovanie je dôležité
Následne je potrebné okrem fotodokumentácie doručiť poisťovni aj súpis poškodených vecí, v ktorom klient vymedzí rozsah škody, ktorý mu takáto udalosť spôsobila.
V prípade, ak voda alebo iný živel poškodili auto, platí rovnaký postup. Ak je však nepojazdné, je ho podľa Lipšicovej dobré odtiahnuť do servisu, ktorý vykoná jeho diagnostiku.
Klienti s vyplatenou poistkou nemusia byť spokojní
Na konci celého procesu by mala poisťovňa klientom vyplatiť peniaze, no nie vždy musia byť s ich výškou spokojní. Dôvodom je podľa poisťovní takzvané „podpoistenie nehnuteľností“.
To vzniká vtedy, keď je poistná suma príliš nízka a nepokrýva skutočnú hodnotu nehnuteľnosti.
„Ľudia si veľakrát neuvedomujú, že tým, ako si svoj majetok zveľaďujú, nadobúda vyššiu hodnotu, a teda je potrebné navýšiť aj výšku poistnej sumy,“ upozorňuje Monika Majerčíková z poisťovne Generali.
Ak k tomu nedôjde, môže sa v prípade jej poškodenia stať, že vyplatená poistka im neumožní obnoviť nehnuteľnosť do pôvodnej podoby, pretože pôjde o malú čiastku.
„Odporúčame preto z času na čas, napríklad každých päť rokov alebo po rekonštrukcii nehnuteľnosti prehodnotiť a prípadne upraviť výšku poistnej sumy,“ radí Helena Kanderková z poisťovne Allianz.
Najlepšie je komplexné poistenie
Druhou najčastejšou chybou je zamieňanie si poistenia domácnosti a poistenia nehnuteľnosti. V prvom prípade sa klientovi preplácajú škody na vybavení domácnosti, napríklad na nábytku či spotrebičoch.
V druhom prípade si zase za peniaze z poisťovne bude môcť opraviť samotnú nehnuteľnosť, teda steny, okná alebo podlahy. Podľa hovorkyne Československej obchodnej banky Anny Jamborovej je ideálne, ak klient tieto dva druhy poistenia skombinuje.
Cestovanie v čase pandémie: Na poistení sa neoplatí šetriť, cesty do rizikových krajín kryjú len niektoré poisťovne
V opačnom prípade si bude môcť opraviť len časť škôd. Poisťovne sa s takýmito prípadmi stretávajú napríklad pri uzatváraní hypoték. Vtedy si ľudia poistia dom alebo byť, pretože je to povinné, avšak domácnosť nechajú nepoistenú.
V prípade starších bytov, ktoré kedysi patrili mestu alebo bytovému družstvu je situácia opačná. Bývalí nájomcovia, ktorí ich odkúpili, majú podľa Majerčíkovej často poistené domácnosti, avšak nehnuteľnosť si už nepoistia.
Rizikové nehnuteľnosti sa ťažšie poisťujú
Revíziu poistnej zmluvy preto odporúča aj odborník na neživotné poistenie Štefan Fajnor zo spoločnosti FinGO.sk. Upozorňuje však, že poisťovne majú rôzne prístupy k poisťovaniu povodní a záplav.
„Môže sa stať, že vám jedna poisťovňa odmietne na riziko povodeň alebo záplava nehnuteľnosť poistiť a druhá s tým nebude mať problém,“ uvádza Fajnor.
Pri nastavení dôchodkového sporenia platí „čím skôr, tým lepšie“. Penziu si však možno zvýšiť aj v neskoršom veku
Najväčší problém s poistením pritom môžu mať majitelia nehnuteľností, kde k záplavám dochádza pravidelne. Je dobré možnosť poistenia pre takéto udalosti overiť už pri ich kúpe.
Niektoré poisťovne v rámci svojho rozhodovania, či danú budovu poistia, vychádzajú z aktuálneho stavu povodňovej hrozby a technického stavu danej nehnuteľnosti.
„Môže však nastať aj taká situácia, kedy poisťovňa danú nehnuteľnosť poistí a v prípade vzniku poistnej udalosti uhradí klientovi vzniknuté škody, ale následne poistnú zmluvu ukončí,“ uvádza ako príklad Fajnor.