Údajne 95% domácností sa vracia k riadnemu plneniu svojich záväzkov. Skonštatoval to minister financií Eduard Heger (OĽaNO) po stretnutí s členmi Slovenskej bankovej asociácie.
Odklad splátok, ktorý vláda schválila v roku 2020, sa totiž skončil. Finančné problémy Slovákov však môžu naďalej pretrvávať. Odborníci preto radia, ako v takom prípade postupovať.
Návrat do normálneho režimu
Mnohým žiadateľom v roku 2021 končí deväťmesačná odkladacia lehota a vracajú sa do pôvodného splátkového režimu. Podľa hovorkyne Slovenskej sporiteľne Marty Cesnakovej by s ním nemali mať problém.
Odklad daňového priznania bude jednoduchší, prezidentka expresne rýchlo podpísala novelu zákona
„Podľa našich doterajších skúseností, klienti, ktorí požiadali o odklad na 1 až 8 mesiacov, sa v drvivej väčšine vrátili k riadnemu splácaniu úveru,“ potvrdila Cesnaková.
Podľa hovorkyne Československej obchodnej banky (ČSOB) Anny Jamborovej zase banka eviduje opätovný návrat k splácaniu u 50% odložených retailových úverov a u 60% podnikateľských úverov.
Stále však zostáva iste percento ľudí, u ktorých návrat k pôvodnému splátkovému kalendáru nemusí prebehnúť hladko.
Aké informácie potrebujú banky
Preto Peter Majer, hovorca Národnej banky Slovenska (NBS), odporúča klientom kontaktovať ich banku a hľadať riešenie na preklenutie tohto obdobia.
Mladí ľudia si opäť môžu uplatniť daňový bonus na zaplatené úroky z hypotéky
Zhodujú sa s ním aj jednotlivé inštitúcie, ktoré vyzývajú svojich klientov, aby neschopnosť splácať úver neriešili až keď je neskoro, ale naopak sa ozvali čo najskôr a informovali o vzniknutej situácii.
Banka to s nimi bude následne riešiť. Ako uviedla Zuzana Žiaranová, hovorkyňa Tatra banky, budú k tomu potrebovať informácie o všetkých príjmoch a výdavkoch nevyhnutných na živobytie.
Pri príjme netreba zabúdať na to, že tam patria aj sociálne dávky, odmeny či výživné. Pri výdavkoch je nutné zase nevynechať žiadny záväzok, ako napríklad nájom či školné pre deti.
Takúto prípravu by mal klient absolvovať bez ohľadu na to, či sa jedná o domácnosť s hypotékou, o živnostníka alebo o veľkú firmu, dopĺňa Žiaranová.
Najnižší úrok neznamená podľa odborníčky aj najvýhodnejšiu pôžičku
„Je vhodné premyslieť si, akú výšku splátky vie klient mesačne splácať a kedy predpokladá, že sa jeho situácia zmení a umožní mu splácať úver v pôvodnej výške splátky,“ dopĺňa Juraj Jabúrek, odborník z oddelenia úverových produktov Tatra banky.
Výsledkom bude individuálne riešenie pre každého klienta, ktorí má problémy so splácaním svojich záväzkov. Ako deklarovali aj zástupcovia Slovenskej bankovej asociácie, banky nemajú záujem vymáhať pohľadávky od tých, ktorí chcú spolupracovať.
Odklad iba v nevyhnutných prípadoch
NBS pripomenulo, že o takéto individuálne riešenie si môže klient požiadať do 30. júna 2021. Stačí, ak vyplní elektronickú žiadosť na stránke banky a splní základné podmienky.
Medzi ne patrí predošlé riadne splácanie úveru, na ktorý si žiada odklad, či iného úveru, ak ich má viac. Klient tiež nesmie byť v osobnom bankrote či žiadať odklad splátok pri dlhoch na kreditnej karte alebo pri prečerpaní účtu.
Pri splnení podmienok mu do 30 dní banka zašle kladné rozhodnutie a následne potvrdenie o odklade splátok.
Žiadateľ o hypotéku po osobnom bankrote je pre banku vysoko rizikový
Platí pritom, že v súčasnosti môže človek požiadať svoju banku o odklad na jeden až deväť mesiacov iba raz. To platí aj pre klientov nebankových subjektov, ak u nich majú úver.
Túto možnosť však treba pozorne zvážiť. „Našim odporúčaním aj naďalej zostáva využívať možnosť odkladu iba v nevyhnutných prípadoch,“ upozorňuje hovorkyňa ČSOB.
Zmeny v novom roku
Okrem iného po 31. marci bude odklad splátok sprevádzať zápis do úverového registra klienta. Banky však vysvetľujú, to ešte nemusí nutne znamenať obmedzenie možností financovania.
Stavebné sporenie je vhodné už len na dofinancovanie úverov na bývanie
Takýto záznam v úverovom registri totiž nie je ničím novým. Práve naopak. Pred vypuknutím pandémie ho banky museli povinne uvádzať a zabezpečoval zodpovedné úverovanie klientov.
„Je dôležité, aby boli o klientovi v registri transparentne uvedené všetky zákonom požadované informácie, čo v konečnom dôsledku chráni nielen budúceho veriteľa, ale aj samotného klienta,“ dopĺňa Jamborová.