Vodičovi, ktorý nemá zákonné poistenie, môže polícia udeliť pokutu.
Aj napriek tomu, že povinné zmluvné poistenie (PZP) motorových vozidiel je povinné zo zákona, trvalo nepoistených vozidiel je približne 58 tisíc. V týchto prípadoch ide zväčša o motorky a pracovné stroje. Podľa Slovenskej kancelárie poisťovateľov však existujú aj prípady, kedy vozidlo bolo poistené, ale poistenie zanikne napríklad nezaplatením poistného a ďalšie poistenie je uzatvorené s časovým odstupom. Vozidlo je tak určitý čas nepoistené. Takýchto prípadov je približne 150 tisíc ročne.
Poisťovniam na Slovensku v prvom polroku tohto roka vodiči nahlásili celkovo 63 327 škodových udalostí. Celkovo jazdí na slovenských cestách podľa štatistík Slovenskej kancelárie poisťovateľov zhruba 2,78 mil. motorových vozidiel. Všetky vozidlá podliehajú povinnosti poistiť ich. Vodičovi, ktorý nemá zákonné poistenie, môže polícia udeliť pokutu. Ak takéto auto spôsobí škodu, tak sa hradí z poistného garančného fondu spravovaného Slovenskou kanceláriou poisťovateľov, pričom ročne má hlásených niekoľko tisíc takýchto škôd.
Počet nehôd rastie
Počet dopravných nehôd pritom v tomto roku do polovice novembra vzrástol medziročne o vyše 100 nehôd na približne 11,6 tisíc. Ako ďalej uviedol Ľuboš Rumanovský z odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru, vodič je povinný mať pri sebe platné doklady predpísané zákonom alebo osobitným predpisom. V blokovom konaní možno uložiť za priestupok proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky pokutu do výšky 50 eur a v rozkaznom konaní do 100 eur, pričom prioritne sa prejedná vždy v blokovom konaní, ak osobitný zákon neustanovuje inak. Policajt je oprávnený zadržať osvedčenie o evidencii alebo evidenčný doklad od vozidla vydaný v cudzine ak napríklad vodič nepredloží potvrdenie o poistení zodpovednosti.
Havarijne nepoistených je viac
Pri havarijnom poistení je podiel nepoistených vozidiel ešte výraznejší, keďže toto poistenie nemajú uzatvorené viac ako dve tretiny vodičov. Pri kupovaní nového alebo ojazdeného vozidla v hotovosti totiž nie je povinnosťou uzatvoriť si aj havarijné poistenie. Podľa poisťovní je pravdepodobné, že keby lízingové spoločnosti nepodmieňovali kúpu áut havarijným poistením, počet havarijne nepoistených vodičov by ešte viac stúpol. Sú viacerí, ktorí volia radšej vysoké riziko hradenia škody z vlastných peňazí, ako by mali platiť poistné.
Motocyklisti, cyklisti a chodci si musia podľa Rumanovského uvedomiť, že patria k najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky a prípadný stret s motorovým vozidlom prípadne pevnou prekážkou končí vo väčšine prípadov smrťou alebo ťažkým zranením. Preto je potrebné správať sa podľa neho ohľaduplne a disciplinovane v cestnej premávke a nezabúdať na to, že na ceste nie sme sami. To platí aj vo vzťahu vodičov osobných a nákladných motorových vozidiel k týmto najzraniteľnejším účastníkom.
Treba prispôsobiť jazdu
V jesennom a zimnom období má vplyv na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky mnoho faktorov, ktorými sú napríklad popadané lístie, hmla, divá zver, námraza a sneh. Všetkým týmto okolnostiam je potrebné prispôsobiť svoju jazdu, a to dodržiavaním bezpečného odstupu, prípadne znížením rýchlosti. Netreba zabúdať podľa Rumanovského na to, že na mokrom lístí hrozí riziko šmyku, pri hustej hmle je viditeľnosť znížená a neskoro tak spozorujeme prekážku, prípadne iného účastníka. V miestach kde prechádza divá zver cez cestu je dobré zvýšiť opatrnosť. Počas zimných mesiacov nie je v žiadnom prípade vhodné vychádzať s motorovým vozidlom na cesty bez prezutých zimných pneumatík.