Banky podľa Transparency International dostali viaceré politické strany v kampani za hranu zákona

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Transparency, problémy s transparentnosťou, politické strany
Viaceré strany majú podľa Transparency International problémy s transparentnosťou. Foto: koláž SITA financie/www.facebook.com
Tento článok pre vás načítala AI.

V predvolebnej kampani k jesenným parlamentným voľbám sa začínajú kopiť problémy s transparentnosťou. Politické strany podľa Transparency International objavili mnohé diery v pravidlách nastavených pred desiatimi rokmi a neváhajú ich teraz vo veľkom využívať.

Viac o téme: Predčasné voľby 2023 na Slovensku

Viaceré však idú podľa mimovládky aj za hranu zákona. Ten stranám prikazuje účtovať kampaň cez transparentné účty, pričom musia uviesť, komu peniaze posielajú. To sa ukazuje ako problém.

Neoznačujú príjemcu

Strana Aliancia a zoskupenie strán na kandidátnej listine Maďarského fóra neoznačili dosiaľ príjemcu ani pri jedinej platbe. Vôbec tak nie je jasné, kam putovali desiatky tisíc eur z ich účtov. Chyba podľa mimovládky nie je v centrálach týchto strán, ale na strane bankového domu, ktorý si zvolili.

Transparentné účty majú najnovšie v ponuke už takmer všetky banky. Ako nový produkt ho ponúka aj ČSOB. Tá má však problémy so zobrazovaním príjemcov platieb.

„Predmetný údaj sa aktuálne nezobrazuje z dôvodu nedostatku v systémovom nastavení. Na jeho vyriešení intenzívne pracujeme a v najbližších dňoch bude odstránený,“ uviedla hovorkyňa ČSOB Anna Jamborová. Pre strany je to problém, banka ich dostala za hranu zákona.

ČSOB banku si zvolila aj koalícia strán na kandidátnej listine Modrých. Podpredseda strany Ľuboš Schwarzbacher vysvetlil, že po úvodných dvoch veľkých platbách si chybu uvedomili a odvtedy sa snažia príjemcov uvádzať aspoň v poznámke k platbám.

Obrátia sa na ombudsmana

Problém s transparentným účtom má však podľa Transparency International aj Progresívne Slovensko, ktoré si v tejto kampani zvolilo Tatra banku. Strane sa na účte nezobrazujú príjemcovia pri platbách kartou. Tú Progresívne Slovensko využíva často. Dokopy má tak neidentifikovanú až osminu doterajšej kampane, ktorá už presiahla 800-tisíc eur.

Zuzana Čifári, ktorá manažuje financie v PS, povedala, že ide hlavne o platby za online reklamu. Chybu si všimli a žiadali nápravu, banka ju však dodnes neurobila, preto sa zrejme obrátia na bankového ombudsmana.

Banka sa bráni

Tatra banka je presvedčená, že zobrazovanie transakcií na jej transparentných účtoch spĺňa legislatívne podmienky.

„Logicky má byť zobrazený iba taký údaj, o ktorom má banka exaktnú informáciu. V prípade transakcií vykonaných platobnou kartou nemá banka k dispozícii exaktnú informáciu o príjemcovi platby, skôr ide o identifikáciu platobného miesta, resp. terminálu, pričom tieto údaje nemusia korešpondovať,“ tvrdí hovorkyňa Tatra banky Simona Miklošovičová.

Na podnet klientov však banka informácie klientov plánuje zverejniť s tým, že nové nastavanie začne fungovať v priebehu niekoľkých týždňov a bude aj spätne.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Anna JamborováSimona Miklošovičová
Firmy a inštitúcie ČSOB bankaTatra bankaTIS Transparency International Slovensko