Od začiatku budúceho roka bude možné administratívnu finančnú kontrolu vykonávať na stanovenej vzorke. Vďaka tomu sa podľa rezortu financií zefektívni proces výkonu takejto kontroly, keďže sa tým zníži administratívna záťaž zamestnancov verejnej správy vykonávajúcich kontrolu.
Vyplýva to z návrhu novely zákona o finančnej kontrole a audite, ktorý Ministerstvo financií SR predložilo do pripomienkového konania.
„Zefektívnenie výkonu finančnej kontroly zabezpečí aj navrhovaná možnosť podpisovať v odôvodnených prípadoch návrh správy, či čiastkovej správy z administratívnej finančnej kontroly alebo finančnej kontroly na mieste len jedným zo zamestnancov orgánu verejnej správy, ktorý vykonal finančnú kontrolu,“ uviedlo ministerstvo financií. V súčasnosti sú pritom potrebné podpisy všetkých zamestnancov orgánu verejnej správy, ktorí dané kontroly vykonali.
Register účtovných závierok sa rozšíri o právnické osoby, pribudnú pozemkové spoločenstvá či občianske združenia
Novelou zákona sa má tiež upraviť možnosť externalizácie výkonu administratívnej finančnej kontroly a finančnej kontroly na mieste.
„Umožní sa vykonávať administratívnu finančnú kontrolu alebo finančnú kontrolu na mieste inou právnickou osobou, ak tak ustanovia osobitné predpisy,“ konštatuje rezort financií. Takáto úprava sa podľa ministerstva zavádza najmä pre výkon finančnej kontroly v oblasti implementácie eurofondov.