BRATISLAVA 23. októbra (WEBNOVINY) – Vláda podľa podpredsedu KDH pre verejné financie Miloša Moravčíka delí ľudí na dve kategórie podľa toho, či majú alebo nemajú prístup k železničnej doprave. Za odvrátenú stranu rozhodnutia vlády poskytnúť niektorým skupinám ľudí cestovanie vo vlakoch zadarmo považuje opozičný politik to, že ľudí následne čaká drahšie cestovanie v autobusoch.
„Odchod časti cestujúcich z autobusov do vlakov totiž prehĺbi straty autobusových dopravcov a oni budú nútení navrhnúť zvýšenie cien prepravy,“ zareagoval v stredu Moravčík na rozhodnutie vlády. „Dôkazom, že to takto funguje, je Prešovský kraj. Tam od začiatku roka zdvihli cestovné v priemere o sedem percent, pričom k hlavným dôvodom patril práve pokles počtu cestujúcich,“ dodal.
Vlaky budú zadarmo pre deti, žiakov, študentov a dôchodcov
Podľa Moravčíka ide o populistické opatrenie
Moravčík označil bezplatné cestovanie vo vlakoch pre vybrané skupiny ľudí za populistické opatrenie so zámerom zvýšiť popularitu premiéra Roberta Fica.
Vláda tak podľa podpredsedu KDH ublíži tým, ktorí sú už teraz znevýhodnení, lebo nemajú železnicu a sú odkázaní na cestovanie autobusmi. „Tí, ktorí nemajú vlak, môžu byť aj sociálne slabší a budú nútení sa skladať na cestovné sociálne silnejším. Toto nemá nič spoločné so sociálnou politikou, je to skôr vytĺkanie politického kapitálu na úkor ľudí,“ tvrdí Moravčík.
Bývalý generálny riaditeľ štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) Pavel Kravec považuje rozhodnutie vlády o vlakoch zadarmo za nesystémový krok, ktorý rozbíja akékoľvek pravidlá a mechanizmy trhu železničnej i celej verejnej dopravy. Zároveň podľa neho komplikuje zavádzanie integrovaného dopravného systému v regiónoch.
RegioJet a Leo Express sa obrátia na Európsku komisiu
„Ak zadarmo cestovanie nariadené vládou, tak pre všetkých dopravcov, to je princíp rovnosti príležitosti, ktorý je nastavený aj v Českej republike,“ uviedol pre agentúru SITA Kravec. Očakáva, že súkromní dopravcovia RegioJet a Leo Express sa obrátia na Európsku komisiu, či nejde o nepovolenú štátnu pomoc ZSSK. „Osobne si myslím, že SR tento krok obháji bez postihu,“ dodal.
Majiteľ holdingu Student Agency (jeho súčasťou je RegioJet) Radim Jančura označil rozhodnutie poskytovať sociálne zľavy za právo štátu. Realizácia tohto práva však podľa neho nesmie mať povahu diskriminácie hospodárskej súťaže. „Ministerstvu dopravy sme odovzdali dve nezávislé právne analýzy, ktoré podporujú náš postoj. Minister dopravy sľúbil prípravu oponentného posudku. Táto otázka sa týka hlavne hospodárskej súťaže, nie je to otázka pre Európsku komisiu, ale protimonopolný úrad,“ dodal Jančura.
Regióny bez železnice budú znevýhodnené
Postoj vlády považuje Kravec za zle uplatňovaný populizmus, keď je zvýhodnená len určitá skupina obyvateľov cestujúca železnicou. „Zároveň je to nášľapná mína pre budúcu vládu, ktorá môže paradoxne vybuchnúť pod samotným Smerom v budúcej koaličnej vláde s patričnými dôsledkami,“ upozornil. Predpokladá pohyb v preprave cestujúcich z autobusovej dopravy na železničnú a ich vyšší počet v diaľkovej doprave. Kravec bol na čele ZSSK ako nominant bývalého ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) od septembra 2010 do apríla 2012.
Moravčík si myslí, že vláda svojim nesystémovým prístupom namiesto znižovania regionálnych rozdielov ich dokonca zväčšuje. Chystá sa zvýhodniť regióny, ktoré majú železničnú trať a znevýhodní ostatné.
„Ak by bolo KDH vo vláde, tak by sme presadzovali komplexné a systémové riešenie. Pomôcť s cenou cestovného treba tým, ktorí to potrebujú a bez ohľadu na to, či cestujú vlakom alebo autobusom,“ uviedol Moravčík. Smeru podľa neho zjavne nejde o ľudí, ale len o seba a svoje preferencie. „A preto neváhajú navrhovať niečo, čo síce jedným pomôže, ale iným ublíži,“ uzavrel.