BRATISLAVA 9. decembra (SITA) – Ministerstvo dopravy podľa exministra Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) v súčasnosti ovládajú ľudia prepojení na neúspešného uchádzača v tendri na elektronické mýto. Narážal pritom najmä na prezidenta poradného zboru ministra dopravy Mariána Kolníka, ktorý ešte vlani sedel v dozornej rade spoločnosti Asseco, ktorá bola súčasťou neúspešného konzorcia v mýtnom tendri ToSy.sk. Ďalším prepojením na firmu Asseco je podľa Vážneho nový člen predstavenstva a riaditeľ sekcie stratégie Národnej diaľničnej spoločnosti Ivan Sekerka, ktorý má s Assecom spoločnú firmu Axera.
Podľa Vážneho možno preto hľadať súvislosť medzi touto personálnou politikou rezortu dopravy a sporu neúspešného uchádzača so štátom o náhradu škody za vyradenie z tendra. „Myslím, že niet pochýb o tom, že jasným zadaním pre pána Kolníka a pána Sekerku je manipulovať konanie Národnej diaľničnej spoločnosti tak, aby neúspešný uchádzač uspel v spore o náhradu škody a štát by zaplatil napríklad 50 mil. eur. Ide o čítankový príklad klientelizmu a jasný konflikt záujmov,“ povedal vo štvrtok na tlačovej konferencii Vážny.
Pôsobenie Kolníka na čele poradného zboru ministra dopravy pritom podľa Vážneho poukazuje aj na ďalšiu skutočnosť. Kolník bol totiž predsedom predstavenstva a v súčasnosti je v dozornej rade firmy Lafarge. „Táto spoločnosť je v stavebnej praxi známa ako betonárska loby, ktorá má veľmi blízko k spoločnosti Skanska. Teraz je vlastne zrejmé, prečo sa spoločnosť Skanska teší v týchto dňoch takej mimoriadnej pozornosti. Mám pocit, že prezident poradenského zboru, pán Kolník, si pomýlil pojem radí s pojmom riadi, a tak to aj v súčasnosti na ministerstve dopravy funguje,“ konštatoval Vážny.
Za ďalší príklad zlej personálnej politiky úradu rezortu dopravy exminister považuje vymenovanie Milína Kaňuščáka za generálneho riaditeľa sekcie cestnej dopravy a investičných projektov PPP. Kaňuščák bol pritom podľa Vážneho ešte po nástupe prvej Dzurindovej vlády odvolaný z postu generálneho riaditeľa Slovenskej správy ciest. Kontrola NKÚ totiž vtedy podľa Vážneho zistila neoprávnené použitie prostriedkov zo štátneho fondu cestného hospodárstva a takisto porušenie rozpočtovej disciplíny Slovenskej správy ciest.