BRATISLAVA 16. decembra (WEBNOVINY) – V rozprave mimoriadnej desiatej schôdze parlamentu o diaľniciach bolo podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) viac politiky než vecnosti. Povedal to po skončení rokovania poslancov s tým, že parlament je politický priestor a netreba sa tomu čudovať. „Skôr mi vadili niektoré osobné invektívy a často až nevhodné postoje a prístupy. Čo sa týka budúcnosti, ktorá je pred nami, dúfam, že aj toto prinesie na základe diskusie viac vecnosti, viac porozumenia pre odbornosť alebo rozsah tejto problematiky,“ dodal minister dopravy.
Figeľ by privítal viac kontinuity v strategických oblastiach ako je výstavba dopravnej infraštruktúry. Vyslovil pritom ľútosť, že skôr predchádzajúca vláda, respektíve Smer-SD v tejto oblasti menila prístupy. „Najprv mala veľmi negatívne postoje voči PPP projektom a zrušila pilotný projekt Lietavská Lúčka – Višňové, ktorý bol pripravený ešte druhou Dzurindovou vládou. A potom po roku 2007 všetko vsadila na PPP,“ povedal Figeľ. Ako dodal, to nie je dobre kvôli nastaveniu samotných projektov, ich veľkému rozsahu, vnútorným komplikáciám, blokovaniu a nakoniec osudu, ktorý tieto balíky postihol.
Veľkou výzvou podľa ministra dopravy je potreba pokračovať vo výstavbe diaľnic. „Staviame, chceme stavať a budeme stavať. Aj čo sa týka rozsahu alebo dynamiky aj kvality, ktorá je nekompromisným kritériom, lebo súvisí aj s bezpečnosťou počas výstavby aj pri prevádzke diaľnic, ale aj ceny,“ uviedol ďalej Figeľ. Slovensko, ak chce byť bohaté, musí podľa neho rozmýšľať ako sa nezadlžovať, ale naopak, rozumne investovať a násobiť príjmy tým, že infraštruktúra sa bude rozvíjať. Plán výstavby diaľnic na roky 2011 až 2014, povedal minister, bude porovnateľný a možno aj rozsiahlejší oproti rokom 2006 až 2010. Figeľ zároveň potvrdil otvorenosť svojho rezortu pre diskusiu nielen o diaľniciach, ale aj o železniciach a ostatných druhoch dopráv, ktoré sú viac v pozadí. Poukázal aj na to, že regionálny rozvoj, ktorý súvisí aj s výstavbou dopravnej infraštruktúry, napriek členstvu SR v Európskej únii vykazuje nedostatočné vyrovnávanie rozdielov a skôr pomalosť z hľadiska modernizácie.
„Koalícia výsledkom potvrdila, že po sedemhodinovom maratóne rokovaní, kde nepredložila žiadne relevantné fakty, nabehla na lep ľuďom, ktorí sa podpísali pod zmenené uznesenie. Myslím, že Matovič sa vyzná do výstavby diaľnic ako hus do piva. Takéto uznesenie svedčí o tom, že koalícia nemá záujem zaoberať sa touto témou a odpovedať na to, čo, kde, kedy a za čo chcú stavať,“ reagoval po skončení mimoriadnej schôdze poslanec a exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD). Schválenie dodatočne predloženého koaličného návrhu uznesenia, ktoré poslanci nakoniec prijali, Vážneho nezaskočilo. „Bol som o tom sčasti presvedčený, že súdne uvažujúci poslanci koalície nepodporia takúto hlúposť, ale nech sa sami pozrú do zrkadla,“ dodal.
Výsledok hlasovania neuspokojil ani ďalšieho poslanca za Smer-SD a bývalého riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. Igora Chomu. „Rokovanie malo hlavu a pätu, malo svoj význam. Znovu sme vytiahli na svetlo božie všetky veci, ktoré súvisia s výstavbou diaľnic, o stave diaľnic v akom sa nachádzajú, o tom, že výstavba bola naozaj zastavená,“ povedal Choma. Aj takýmto spôsobom podľa neho treba vládu posúvať ďalej.
„Priebeh rokovania hodnotím ako strácanie času na zvolanie schôdze v období, keď vláda prijíma veľmi ťažké rozhodnutia po tom, čo niekto nasľuboval nezmysly, od samého začiatku nebol schopný zastaviť projekty,“ povedal poslanec Ondrej Matej (SDKÚ-DS). Aj podľa neho rozprava parlamentu skĺzala viac do politickej ako odbornej roviny. „Sme politici, museli sme to absolvovať. Výsledok je veľmi dobrý a priaznivý,“ neskrýval radosť.
Poslanci na štvrtkovej mimoriadnej schôdzi parlamentu nakoniec schválili koaličný návrh uznesenia k postupu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Neprešiel pôvodný návrh opozičného Smeru ako iniciátora mimoriadneho zasadania parlamentu. „Vláda Roberta Fica nesplnila svoj zámer dostavať diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami do roku 2010,“ konštatuje sa v schválenom návrhu uznesenia, ktorý dodatočne počas rozpravy predložili poslanci koalície. Postup bývalej vlády pri príprave výstavby diaľnic cez PPP projekty považuje parlament za nevhodný, neprimerane zadlžujúci SR a poškodzujúci záujmy jej občanov. Takéto znenie uznesenia podľa koalície lepšie vystihuje situáciu v oblasti prípravy a výstavby diaľnic a rýchlociest. Z prítomných 136 poslancov hlasovalo 69 za prijatie koaličného návrhu uznesenia, proti bolo 58 a zdržalo sa sedem poslancov. Návrh Smeru podporilo 60, proti bolo 74 a zdržali sa traja poslanci.