NITRA 25. decembra (WEBNOVINY) – Divadlo Andreja Bagara v Nitre uviedlo v prvej polovici divadelnej sezóny tri premiéry, informoval šéfdramaturg divadla Svetozár Sprušanský. „Ak by sme sa pozreli na túto sezónu, tak jej hlavným, spoločným motívom sú vzťahové témy medzi mužmi a ženami, hľadanie a napĺňanie predstáv o láske, šťastí a harmonickom vzťahovom súžití,“ skonštatoval Sprušanský.
Divadlo uviedlo naštudovanie Shakespearovej komédie Skrotenie zlej ženy, stvárnenie hry súčasného nemeckého dramatika Rolanda Schimmelpfenniga o živote prisťahovalcov Zlatý drak a tragický príbeh z dedinského prostredia Gazdiná roba.
Inscenácia má vyvolať otázky smerom k súčasnosti
Jedna z najznámejších a najobľúbenejších Shakespearových komédií hovorí o premenlivosti a zložitosti vzťahov medzi mužom a ženou, o súboji pohlaví . Jej stvárnenie pod Sprušanského režisérskou taktovkou posunulo klasický text do iných, neklasických inscenačných mantinelov.
„Už len preto, že príbeh skrotenia nie jednej, ale viacerých žien, sa odohráva v cirkusovej aréne,“ myslí si Sprušanský. Inscenácia podľa neho nechce byť historickým exkurzom, ale má vyvolať otázky smerom k súčasnosti.
Dielo plné javiskovej poézie
Zlatý drak je divadelným naštudovaním textu súčasného nemeckého dramatika Rolanda Schimmelpfenniga. Na prvý pohľad príbeh pätice aziatov z bistra rýchleho občerstvenia je aj príbehom celého domu, kde sa bistro nachádza. Ľudia, ktorí napriek tomu, že sa nachádzajú v rôznych etapách života, si permanentne kladú rovnaké otázky pri hľadaní lásky a šťastia. Zlatý drak je reprezentantom súčasnej dramatickej európskej tvorby. Viac bude oslovovať strednú a mladšiu generáciu, myslí si Sprušanský.
Tretím v premiére uvedením titulom bola realistická hra z dedinského prostredia od českej autorky Gabriely Preissovej, v naštudovaní režiséra Jána Antonína Pitinského.
Je to celosúborová inscenácia, baladický silný príbeh zápasu jednej ženy o šťastie a lásku. Ako povedal Sprušanský, inscenácia je plná javiskovej poézie, silných hereckých výkonov, má v sebe metaforickosť a mystiku. Dedinská dráma si podľa neho našla diváka svojím silným príbehom a javiskovou mágiou.