BRATISLAVA 14. apríla (WBN/PR) – Verejné obstarávanie formou elektronického výberového konania je vo viacerých, najmä vyspelých krajinách každodennou samozrejmosťou. Uľahčuje spracovanie údajov, urobí dokonalý a prehľadný prieskum trhu, dokáže sa flexibilne prispôsobiť požiadavkám zadávateľa a v neposlednom rade je úplne transparentné a šetrí výdavky. Elektronické aukcie preto využívajú nielen moderné firmy, ale aj samosprávy. Aj na Slovensku sa v tomto smere „blýska na lepšie časy.“
Jeden z mnohých príkladov je obec Častá na západnom Slovensku. Obec sa rozhodla elektronickú aukciu otestovať pri výberovom konaní na odvoz a likvidáciu komunálneho odpadu. Starosta obce Stanislav Jablonovský sa rozhodol kráčať s dobou a dal prednosť elektronickej aukcii.
Prečo ste sa rozhodli pre elektronickú aukciu na odvoz a likvidáciu komunálneho odpadu?
Stanislav Jablonovský
-starosta obce Častá (ďalej S. Jablonovský)
„ O tejto možnosti som sa dočítal na internete. Systém ma zaujal z viacerých hľadísk. V súčasnosti, keď rozpočty samospráv komplikuje kríza, je šetrenie doslova každého eura takmer nevyhnutné. Na systéme sa mi páči, že dokáže šetriť nielen čas, ale aj administratívne sily, čo sú pre nás v konečnom dôsledku takisto finančné úspory.“
Zákazka na odvoz a likvidáciu komunálneho odpadu v obci s niekoľkými tisícmi obyvateľov určite nepatrí medzi najvyššie výdavky, oplatilo sa to aj v takomto prípade?
S. Jablonovský
„ Ale áno! Práve množstvo menších zákaziek dokáže v konečnom účtovaní vytvoriť veľkú sumu, aspoň čo sa týka našich možností. Priznávam, elektronické aukcie a najmä ich fungovanie som si chcel overiť práve na menšom projekte. Moje očakávania sa splnili, systém zastupiteľstvu ušetril množstvo času a získali sme výhodnejšiu ponuku ako sme očakávali.“
Môžete nám priblížiť koľko ste pomocou elektronickej aukcie ušetrili?
S. Jablonovský
„ Zákazka sa pohybovala s rezervou v sume do 30000 EUR vrátane DPH, čiže išlo o zákazku s nízkou hodnotou a na obdobie 5 rokov. Keď dokážeme ušetriť len niekoľko stoviek prípadne tisícov Eur, sme spokojní. Naším cieľom bolo neplatiť za tieto služby viac ako sme platili doteraz, a to ani pri zohľadnení rastúcich cien. Reálne sa nám podarilo vysúťažiť úsporu 12% oproti pôvodnej cene služieb. Ušetrené peniaze teraz využijeme v iných projektoch či pri zveľaďovaní obce.“
Mnoho starostov má možno určité zábrany, týkajúce sa tohto spôsobu obstarávania, chcete im niečo odkázať?
S. Jablonovský
„Som presvedčený, že obavy sú v tomto smere zbytočné. Ani my sme nemali skúsenosti s elektronickými aukciami. Z viacerých oslovených uchádzačov sme si vybrali firmu eBiz Corp kvôli fixnej a súčasne najvýhodnejšej cene, balíku ponúkaných služieb a profesionálnemu prístupu. Za naozaj krátky čas sme spracovali dokumentáciu a podklady k obstarávaniu, oslovili sme uchádzačov a realizovali súťaž.
Samotnej elektronickej aukcie sme sa zúčastnili ako pozorovateľ, takže vieme, že bola transparentná a my sme dosiahli najlepšiu možnú cenu. Spokojní sú aj členovia zastupiteľstva, že sme nezaujato vybrali najkvalitnejšieho a pritom najlacnejšieho uchádzača a v neposlednom rade spokojnosť bude u našich občanov, ktorých sa obstarávanie služieb a vlastne všetky aktivity zastupiteľstva bezprostredne týkajú.“
Plánujete formu elektronického obstarávania využiť aj v budúcnosti?
„ Odpoveď je jednoduchá – určite! Obec chce prenajať bývalý kameňolom. Bude to ešte zaujímavejšia výzva pre elektronickú aukciu, pre potenciálnych záujemcov, ale aj pre nás v zastupiteľstve. Veríme, že transparentným a výhodným spôsobom zmysluplne využijeme túto lokalitu, aby sme pomohli obecnej pokladnici a aby naši občania boli s výberom nájomcu spokojní.“