BRATISLAVA 26. marca (WEBNOVINY) – Pozitívne zviditeľňovanie knižnice ako kultúrnej a vzdelávacej inštitúcie prostredníctvom najrozmanitejších aktivít a podujatí je cieľom trinásteho ročníka Týždňa slovenských knižníc.
Na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave to povedala podpredsedníčka Slovenskej asociácie knižníc Andrea Doktorová. Toto podujatie pod mottom Knižnice pre všetkých sa bude konať od 26. marca do 1. apríla. „Organizuje ho Slovenská asociácia knižníc spolu so Spolkom slovenských knihovníkov a cieľom je tiež mediálne zviditeľniť knižnice,“ informovala Doktorová.
Súčasťou Týždňa slovenských knižníc je šiesty ročník Jarného maratónu s knihou, ktorý pripravujú bratislavské verejné knižnice v Starom Meste, v Ružinove, v bratislavskom Novom Meste, v Petržalke spolu s Mestskou knižnicou. „Hlavným cieľom maratónu je podpora čítania a propagácia pôvodnej literatúry ako aj výchova čitateľov od najmladšieho veku,“ informoval riaditeľ bratislavskej Mestskej knižnice Juraj Šebesta.
V tomto ročníku budú knižnice prezentovať tvorbu spisovateľa Romana Brata a jeho knihu Škola za rohom. „Z tejto knihy budeme čítať počas celého týždňa vždy v inej bratislavskej knižnici,“ dodal Šebesta.
Akcia vyvrcholí podľa predsedníčky Spolku slovenských knihovníkov Silvie Stasselovej Nocou s Andersenom, ktorá sa bude tento rok konať v noci z 30. na 31. marca. „Tento ročník bude už siedmym, vyše 7 000 detí strávi noc na tzv. spacích miestach v 184 verejných, obecných a školských knižniciach, kde sa bude čítať z kníh,“ uviedla Stasselová. Ide o to vzbudiť záujem detí o kultúru, čítanie a knižnice. „Knižnice navštívia spisovatelia, herci ako aj majstri ľudových remesiel, inde budú deťom čítať starostovia,“ povedala.
V rokoch 2010 a 2011 realizovala Slovenská asociácia knižníc výskum čítania mládeže vo veku od 13 do 19 rokov. „Vo výskumnej správe sa uvádza, že takmer 50 percent detí čítanie nebaví, 42 percent v pracovných dňoch knihy vôbec nečíta, vyše 50 percent detí nenavštevuje žiadnu knižnicu,“ informovala riaditeľka staromestskej knižnice Judita Kopáčiková.
Podľa nej je najviac preferovaným informačným zdrojom internet a najobľúbenejšou knihou je „žiadna kniha“. Na výskume sa zúčastnilo 12 393 žiakov. „Výsledky výskumu potvrdzujú význam rodinného prostredia pre rozvoj čítania detí ako aj absenciu práce s knihou v školách,“ povedala.
Preto je podľa nej nevyhnutná koncepcia čitateľskej a informačnej gramotnosti na všetkých stupňoch vzdelávania, ale aj poskytovanie kvalitných služieb v príťažlivých priestoroch. „Treba pritiahnuť túto kritickú vekovú kategóriu ku knihám,“ dodala Kopáčiková.