Tretí balík PPP na D1 má byť do konca októbra

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnica
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič

BRATISLAVA 7. septembra (WEBNOVINY) – Tretí balík projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) na výstavbu a prevádzku štyroch úsekov diaľnice D1 medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou v okolí Žiliny v dĺžke takmer 31 kilometrov by mal byť finančne uzatvorený do konca októbra. Najnovší termín, dokedy má koncesionárska spoločnosť Žilinská diaľnica, s.r.o. zabezpečiť peniaze z bánk na výstavbu diaľnice, potvrdil minister dopravy Ján Figeľ (KDH) v rozhovore po skončení utorkového HN Clubu, venovanom financovaniu výstavby diaľnic. Predchádzajúci minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) predpokladal, že tretí projekt PPP by mal byť finančne pripravený do mája.

„Dohoda o treťom balíku je aktuálna, je na stole. Termín finančného uzavretia je koniec októbra. Rokovania s koncesionárom prebiehajú aj v týchto dňoch, pričom odpoveď na otázku o realizácii má v rukách aj samotný koncesionár, pretože rozhodnutie má aj finančnú dimenziu,“ povedal ďalej Figeľ o príprave tretieho balíka PPP. Zdôraznil pritom, že sú potrebné vzájomne výhodné dohody, ktoré reflektujú na súčasný stav ceny peňazí, prác aj stavebných materiálov.

Tretí balík PPP, pokým rokovania pokračujú, má podľa ministra dopravy zatiaľ šancu. „Dnes je nielen iná cena peňazí, ale celková iná ponuka na trhu. Som presvedčený, že spoločný záujem je stavať za rozumných a vzájomne výhodných podmienok,“ pokračoval Figeľ. Na otázku, či je koniec októbra konečný termín na finančné zabezpečenie realizácie projektu, odpovedal, že kým sú rokovania otvorené a aktívne, nechcel by ich bližšie komentovať. „V tomto čase o tom naozaj rokujeme, dokonca aj dnes je jedno rokovanie,“ uviedol Figeľ na otázku, či ministerstvo bude žiadať zníženie ceny tretieho balíka PPP.

Vysúťažená cena na realizáciu tretieho projektu PPP na D1 pri Žiline predstavuje 4,204 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty. Ide o cenu za projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu štyroch úsekov diaľnice v dĺžke 30,7 kilometra: Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (11,3 km), Lietavská Lúčka – Višňové (5,4 km), Lietavská Lúčka – Žilina (5,9 km) a Višňové – Dubná Skala (8,1 km). Samotné stavebné práce by mali stáť 1,99 mld. eur bez dane. Celková dĺžka koncesnej lehoty je 30 rokov a začne plynúť od ukončenia stavebných prác. Štát by mal koncesionárovi za 30 rokov trvania koncesie podľa predbežných výpočtov postupne splatiť celkovo 8,545 mld. eur. Prvé dva úseky diaľnice by mal koncesionár podľa harmonogramu odovzdať do predčasného užívania pôvodne na jar 2013. Odovzdanie zvyšných dvoch, vrátane asi osemkilometrového tunela Višňové – Dubná Skala, plánoval na jeseň 2014.

Exminister dopravy Vážny podpísal so spoločnosťou Žilinská diaľnica, s.r.o. koncesnú zmluvu na výstavbu a prevádzku D1 v rámci tretieho balíka PPP 22. januára. prípravné práce na stavbe úsekov diaľnice za okolo 43 mil. eur začali 5. februára tohto roku. Spoločnosť Žilinská diaľnica založili členovia úspešného konzorcia vedeného nemeckou firmou Hochtief PPP Solutions GmbH. V konzorciu sú aj rakúske firmy Alpine Bau GmbH a Western Carpathians Motorway Investors Company GmbH. a španielska spoločnosť FCC Construcción S.A.

Spoločnosť Žilinská diaľnica, s.r.o. je zapísaná v Obchodnom registri SR od 30. októbra 2009. Má základné imanie 20 tis. eur – Hochtief PPP Solutions GmbH so sídlom v Essene vložil 5 010 eur, FCC Construcción S.A., Barcelona 4 008 eur, Alpine Bau GmbH, Wals bei Salzburg 1 002 eur a Western Carpathians Motorway Investors Company GmbH, Viedeň 9 980 eur. Konateľmi Žilinskej diaľnice sú Manuel Angel Villace Carballo a Joachim von Lukowicz.

SITA

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján FigeľĽubomír Vážny