Slováci sú voči súkromnému podnikaniu veľmi skeptickí

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Amway

Podiel ľudí, ktorí vnímajú pozitívne možnosť podnikať, sa zvýšil na 58%, čo je o 3% viac, ako v roku 2015.

Slováci sú v tejto otázke napriek tomu veľmi negatívni v porovnaní s ostatnými krajinami. V rámci Európskej únie je priemerný podiel ľudí, ktorí sa pozitívne pozerajú na súkromné podnikanie 74%. Napríklad v Českej republike to je 72%, Slovensko sa celkovo radí zo všetkých 45 skúmaných krajín až na 43. miesto. Negatívnejšie vnímajú podnikanie už iba v Rumunsku a Turecku.

V rámci EU je podnikanie obľúbené v Škandinávii, ale tiež napríklad v Estónsku, Lotyšsku, Švajčiarsku či Holandsku. Pozitívne vnímanie podnikania v týchto krajinách uvádza okolo 90% ľudí.

Rovnako ako vo väčšine krajín, aj na Slovensku vnímajú podnikanie pozitívnejšie mladší ľudia. Ľudia pod 35 rokov výrazne vybočujú zo slovenského priemeru, 71% z nich vníma podnikanie pozitívne. Naopak medzi staršími 50 ročnými má podnikanie dobrú reputáciu iba u 43% respondentov.

Prieskum sa zameral tiež na podnikateľský potenciál, teda na percento ľudí, ktorí si dokážu predstaviť štart vlastného podnikania. Na Slovensku je tento podiel 31%, čo je 8% pod priemerom Európskej únie. Nižší potenciál majú v Európe, ale napríklad Rakúšania (29%), Nemci (27%) či Bulhari (24%).

Ešte výraznejšie Slovensko v potenciály zaostáva za ostatnými krajinami mimo Európy. Napríklad v USA je potenciál 51%, vo Vietname 58%. Podnikateľský potenciál pritom na Slovensku pomerne stagnuje, drží sa dlhodobo okolo 30% bez výraznejšieho nárastu.

Slováci sú pesimisti tiež pokiaľ ide o budúcnosť podnikania. Väčšina z nich si myslí, že podnikateľov bude skôr ubúdať alebo ich bude rovnaký počet ako dnes. Iba 19% si myslí, že podnikateľov bude za päť rokov viac. Pesimistickejší v tejto otázke boli iba respondenti v Maďarsku a v Turecku.

Pokiaľ ide o motívy k začatiu vlastného podnikania, Slovákov najviac priťahuje nezávislosť na zamestnávateľovi (44%) a až potom ich motivuje predstava ďalšieho finančného príjmu (36%). Pre 32% je následne dôležitá sebarealizácia a naplnenie vlastných nápadov.

Prieskum bol zrealizovaný agentúrou GfK pre spoločnosť Amway v 45 krajinách sveta na vzorke 50.861 respondentov.

Viac informácií o prieskume môžete nájsť na: https://news.amway.eu/ager/

Graf: Vnímanie podnikania

Amway

Tabuľka: Vnímanie podnikania

Amway

Graf: Budúcnosť podnikania

Amway
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať