Peter, aké sú to pocity stať sa majstrom republiky v kategórii Elite práve na tých cestách, na ktorých ste s cyklistikou ako osemročný chlapec vlastne začínali?
Super pocit. Niečo nádherné! Divácka kulisa v Žiline bola nádherná a skvelá. Ľudia okolo trate boli skvelí. Hoci počas pretekov výdatne pršalo, ľudia nás prišli povzbudiť. Aj z tohto pohľadu to bol pre nás s bratom Jurajom a Michaelom Kolářom super šampionát. Jeden z najvydarenejších, na akom som doteraz štartoval. Som veľmi rád, že ho ľudia okolo môjho prvého trénera Petra Zanického zorganizovali práve v meste, v ktorom som sa narodil.
Sagan sa suverénne stal cyklistickým majstrom Slovenska
Obrazom: Sagan má ďalší dres, ovládol majstrovstvá Slovenska
Obrazom: Sagan bude mať na Tour de France nový bicykel
Tinkoff-Saxo ide vyhrať Tour, Sagan obhajuje zelený dres
Sagan bude mať na Tour de France nečakaného súpera
Dvoma titulmi majstra Slovenska, ktoré ste teraz v Žiline vybojovali, keď ste zvíťazili v časovke jednotlivcov i v pretekoch s hromadným štartom, ste potvrdili, že momentálne ste vo výbornej forme. Je to dobrý signál smerom k tohoročnej Tour de France, ktorá s sa začne v prvú júlovú sobotu v Holandsku?
Forma, alebo neforma… Viete, to je taká otázka…. V cyklistike sú dôležité víťazstvá. Ostatné musí ísť bokom… Ostatné nie je podstatné. Ďalšie priečky vo výsledkoch sa u nás nepočítajú… Uvidíme na Tour de France, na čo budem mať, čo tam dokážeme ako tím, ale aj ako jednotlivci. Tour je predsa iný ´level´ ako je náš spoločný republikový šampionát…
S akými ambíciami idete na tohoročnú Tour, počas ktorej budete obhajovať prvenstvo v bodovacej súťaži, čiže zelený dres?
Ťažko teraz dopredu hovoriť o ambíciách. Viete, Tour de France sú tak dlhé a náročné preteky, že pri nich ťažko hovoriť dopredu o ambíciách a cieľoch, ktoré by ste chceli na pretekoch naplniť. Počas Tour sa už v prvé dni môže udiať niečo nečakané – a máte po všetkých ambíciách. Tour trvajú tri týždne, pričom najhektickejší je práve prvý týždeň… Ale zle sa môže stať v hociktorý súťažný deň. Pelotón je nabitý výbornými jazdcami (krátka odmlka). Každý z nás ide na štart s odhodlaním urobiť počas Tour de France čo najlepší výsledok. Ja tiež nie som výnimkou. Trikrát som vyhral zelený dres. Chcem ho získať opäť.
Spýtame sa teda inak. S akými úlohami vás poverí váš majiteľ Oleg Tiňkov, keď ste doteraz už trikrát dokázali byť najlepším jazdcom v súťaži o zelený dres na Tour de France?
Je celkom možné, že na Tour ideme s cieľom dosiahnuť celkové víťazstvo (krátka odmlka). Ale to chce minimálne šesť – sedem tímov z tej dvadsiatky, čo sa postaví na štart Tour v Holandsku. Máme v tíme top favorita. Alberta Contadora, ktorý Tour už dvakrát v živote vyhral. Teraz sa pokúsi o tretí celkový triumf. Treba si uvedomiť, že proti nám budú opäť veľmi silní protivníci. Ale ako poznám Olega (Tiňkova, pozn.), on nás bude nabádať k tomu, aby sme sa o úspechy na Tour snažili vždy, keď to bude čo len trochu možné (krátka odmlka). Vždy, keď sa nám k tomu naskytne príležitosť… Všetko bude závisieť na momentálnej situácii v jednotlivých etapách. Všetko naše snaženie bude určovať aktuálny vývoj na holandských a francúzskych cestách. Napokon, na Tour je to predsa tak. Podľa výkonov rivalov sa priebežne a veľmi operatívne určuje tímová stratégia a taktika.
Kto podľa vás je najväčším favoritom tohoročnej Tour de France?
Na čo favorit?
Na celkové víťazstvo v tomto ročníku pretekov?
Už som to predsa povedal! Alberto Contador, kapitán nášho tímu. Náš tím Tinkoff – Saxo ide tento rok na Tour s ambíciou pomôcť Albertovi k tretiemu celkového triumfu. To je naša spoločná úloha číslo jeden (krátka odmlka). Ale či sa nám to podarí, to je vo hviezdach… Aj preto momentálne veľmi netrpezlivo očakávam stanovenie našej tímovej taktiky a stratégie. Neviem, či budem môcť aj tento rok bojovať o zelený dres, keď všetko úsilie ako tím podriadime snahe dostať a potom aj udržať Alberta v žltom drese až do Paríža. Alberto Contador je naša tímová jednotka. On už vie ako chutí celkový triumf na Tour de France.
Na nedávnych pretekoch Okolo Švajčiarska ste zvíťazili v dvoch etapách, čím ste počet prvenstiev na týchto pretekoch dotiahli na jedenásť. Vďaka tomu ste sa v počte etapových triumfov vyrovnali legendám týchto pretekov. Etapové vavríny ste „urobili“ na novom bicykli, ktorý pre vás vyvinuli konštruktéri firmy Specialized. Aký je tento váš nový bicykel?
Hlavne je lepší (krátka odmlka). Vývojári z firmy Specialized yytvorili veľmi dobrý stroj. Myslím si, že je to ďalší stupienok v ich úsilí vyrobiť špičkový pretekársky bicykel nie iba pre potreby špecialistov – časovkárov, ale aj pre dobrých vrchárov. Pre všetkých, čo jazdia pro tour. Podľa testov, ktoré sme na ňom doteraz absolvovali, vieme, že nový bicykel je aerodymanickejší než boli tie, čo sme mali k dispozícii doteraz (krátka odmlka).To je dosť veľký pokrok. To je dosť podstatné zistenie… Uvidíme, čo nové ešte prinesie ďalší vývoj. Novinkou upri tomto bicykli je aj to, že netrčia z neho žiadne káble a hadičky… Nevidia sa káble na brzdy a ´prehadzovače´. Všetko je totiž veľmi umne schované v ráme, káble sú vedené vnútrom trubiek… Verím, že sa mi na ňom bude dobre jazdiť.
Prečo ste ako tím zvolil bicykle práve od tejto firmy? Nemali ste na výber z ponuky viacerých výrobcov bicyklov a iného velomateriálu?
Táto firma už dávnejšie pracuje na modernizácii viacerých druhov bicyklov. Skúšajú urobiť šprintérsky špeciál. Z oveľa tuhších materiálov než sa robili doteraz… Samozrejme, že je aj oveľa drahší… Som však rád, že teraz máme na výber takéto tuhšie materiály, takže je to dobré. Keď na ňom sedím, mám z jazdy veľmi dobrý pocit, čo je najmä pri tých dlhých dvesto – dvestopäťdesiat kilometrových etapách dosť dôležité. Verím, že na tomto novom bicykli sa dokážem teraz presadiť aj na Tour de France. Aspoň si to v kútiku duše želám.
Peter, ďalší ročník slávnej Tour de France je už predo dvermi. Už ste mali čas a priestor preštudovať si nejako podrobnejšie trate tohoročnej edície Tour? Čo hovoríte na profil jednotlivých etáp?
Zatiaľ som trate tohtoročnej Tour de France neštudoval. Ale už mám informácie, že tam najmä zo začiatku Tour môžu byť aj pre mňa dobré etapy… Práve počas prvého týždňa sú tam ciele trochu v kopcoch. To mám rád. Dojazdy do kopca mi sedia. Takže v tých začiatkoch to môže byť trochu ´postavené´ aj pre mňa… V časovke som sa už tiež zlepšil. Takže uvidím… Ako som už povedal, momentálne dosť netrpezlivo čakám na taktiku nášho tímu Tinkoff – Saxo. Tá bude pre mňa rozhodujúca (krátka odmlka). Samozrejme, aj tento rok sú do programu zaradené ´kockovité´ etapy. Pôjde sa po ´mačacích hlavách´, čo ja osobne, ak mám byť úprimný, nemusím (krátka odmlka). Prvou etapou je časovka jednotlivcov na 14 kilometrov v Ultrechte. To môže byť tiež veľmi zaujímavé… Tá časovka môže veľa určiť. Uvidíme, keď tam prídeme. Som šiesty rok v tíme Pro Tour. Cyklistika je môj ´džob´. Je to moja práca. Robím to, čo mám rád. To ma teší. Je to môj život (krátka odmlka).
V kariére ste päťkrát vyhrali majstrovstvá Slovenska v pretekoch jednotlivcov s hromadným štartom. V ktorom z týchto víťazných ročníkov to bolo pre vás najťažšie a prečo?
Najťažšie to bolo asi… A viete, že teraz ani neviem (krátka odmlka). Minulý rok to bolo náročné… Vlani sme išli do cieľa spolu so Zdeňkom Štybárom. Šampionát bol tiež tesne pred Tour. Tiež pršalo. Šmýkalo sa. Bolo to v Čechách, dosť to bolo ´vyšpičkované´ (krátka odmlka). Na doraz sme išli do zákruty… Nechcel som sa zabiť iba pre tento titul… Nechcel som riskovať, že spadnem, zraním sa a prídem o štart na Tour. Tak som v špurte trochu zvoľnil… Pred dvoma rokmi sa takáto situácia opakovala tiež. Aj tento rok to bolo ťažké, lebo nám počas súťaže husto pršalo. Našťastie, preteky sa vyvíjali tak, že mi to všetko hralo do kariet… Tak som bol celý čas celkom v pohode (krátka odmlka). Chalani strážili čelo pelotónu, vedeli sme, čo na týchto pretekoch chceme ako tím Pro Tour dosiahnuť… Potešilo ma, že sme to dokázali urobiť. Takmer na sto percent….
Čo chýbalo k tej stopercentnej spokojnosti?
Naším zámerom bolo, že v Žiline urobíme ako jazdci Tinkoff – Saxo československé majstrovské double. Aj sme na tom pracovali… Aj by sa nám to podarilo zrealizovať, ak by Roman Kreuziger nemal v úplnom závere pretekov technické problémy s bicyklom. Roman dosť často nastupoval, snažil sa o rozhodujúci ´trhák´, čo sa nám spolu aj podarilo, lenže v predposlednom okruhu ho zradil bicykel. Padala mu reťaz… Preto som v závere nenechal nič na náhodu a rozhodol som sa vybojovať doma aspoň slovenský titul. Potešilo ma, že brat Juraj skončil v rámci majstrovstiev Slovenska hneď za mnou, na druhom mieste. To bola paráda!
Spomínate brata Juraja na stupni víťazov. Už sa vám to niekedy podarilo, že ste boli spolu plece pri pleci na stupni pre troch najlepších?
Keď sme boli mladší áno… Ako dorastenci a juniori. Ale teraz, ako jazdíme v jednom profesionálnom tíme Pro Tour, sa nám to ešte nepodarilo. Ešte sme takto spolu na stupňoch nestáli. Teraz to bolo o to krajšie, že to bolo doma. Potešilo ma, že nás na stupni víťazov videli naši priaznivci, naša rodina, otec, sestra, brat, známi, kamaráti, kolegovia, rodáci. O to viac sme si tie spoločné chvíle s bratom na stupni víťazov užili… O to bola táto chvíľa pre nás vzácnejšia a emotívnejšia. Boli to fakt silné emócie. Najmä pre našu rodinu (krátka odmlka).
Peter, kedy sa podľa vás v pretekoch jednotlivcov s hromadných štartom lámal chlieb? Ktorý okamih majstrovských pretekov v Žiline bol podľa vás pre konečný rezultát rozhodujúci?
Všetko podstatné sa udialo dve kolá pred koncom… Počkajte, ako pre koho… Pre mňa osobne tie dve kolá pred koncom. Tam sa lámal chlieb, hoci do cieľa zostávalo ešte veľa kilometrov. V cyklistike sa môže všeličo stať aj v úplne posledných kilometroch. Môže mať človek poruchu na bicykli, môže dostať defekt. Stále musíte počítať aj s tým krízovým scenárom… Aj s tou smolou… Dovtedy, kým nie ste bezpečne v cieli, nemáte vyhrané. Stále je tam možnosť, že to bude nakoniec všetko inak.
Keď je reč o defekte, vy ste sa s touto nepríjemnosťou stretli už v úvodných okruhoch 200-kilometrovej trate?
Áno, máte pravdu. Už v druhom okruhu, v stúpaní na Ovčiarisko som dostal defekt. Našťastie, bolo to v štádiu pretekov, keď pelotón ešte nešiel vysoké tempo. Na tej úzkej ceste ani sa nedalo… Našťastie pre mňa… Aj po defekte sa dal pelotón veľmi rýchlo dostihnúť. Bolo to ešte všetko v norme, nik zo súperov mi nejako extra ´neodskočil´. Iné by to bolo, ak by som defekt dostal v predposlednom alebo v poslednom okruhu… To by už situáciu dosť zdramatizovalo, lebo vtedy sa už ide naozaj vysoké tempo. Už by to bola značná komplikácia aj pre takého jazdca, akým som ja.
Zažili ste defekt na spoločných majstrovstvách Česka a Slovenska v minulosti? Pamätáte si na taký nejaký zlomový moment spojený práve s defektom?
Predtým som na spoločnom šampionáte defekt nemal… Myslím si, že nie. Nepamätám si už presne… Viete, v priebehu roka absolvujem veľmi veľa pretekov. Za rok mám toho požehnane… Ak by som si mal pamätať všetky takéto akcie, musel by som mať hlavu ako… No jednoducho, to sa nedá zapamätať. To sú veľmi drobné detaily a nepodstatné veci (krátka odmlka). Ak by ten defekt zavinil nejaké moje zlyhanie na veľkých pretekoch, to by som si pamätal. Ale inak nie. Defekty a podobné technické problémy predsa patria k cyklistike.
V Žiline na stupni pre víťazov vám robil spoločnosť malý chlapec, ktorý sa od vás nepohol ani na krok. Kto to vlastne bol?
Bol to syn môjho maséra Maroša Hlada. Chcel ísť so mnou na pódium, tak som ho zobral. Nech má chlapec pekný zážitok (smiech).
Už v sobotu 4. júla sa v holandskom Ultrechte začína legendárna Tour de France. S akými pocitmi odchádzate z rodného mesta? Aké spomienky si odnášate na tohtoročný spoločný česko-slovenský šampionát, ktorý ste v Žiline zažili?
Zo Žiliny odchádzam s presvedčením, že v rodnom meste som prežil podľa mňa najlepší spoločný ´majstrák´, aký som v živote jazdil. Všetko sa mi páčilo. Aj trať. Aj diváci okolo nej. Iba to počasie nám trošku nevyšlo (krátka odmlka). Ale nebola to žiadna prietrž mračien. Nefúkalo, nebolo zima. Vo svojom živote som okúsil oveľa väčšiu divočinu, čo sa týka počasia, a prežil som (smiech). Nebol to žiadny extrém. Našťastie, bolo dosť teplo na to, aby nám tá voda, čo sa na nás zhrnula z neba, nejako extra prekážala. Bolo teplo, dážď, aj keď bol veľmi hustý, nebol žiadnym väčším problémom. Pršalo na všetkých rovnako, v tomto smere sme všetci mali rovnaké podmienky (smiech). Kolegov cyklistov z pelotónu mi ľúto nebolo, lebo my cyklisti sme na takúto nepohodu zvyknutí. Ľúto mi bolo divákov, ktorí sa na tieto preteky prišli zabaviť, prišli nás povzbudiť a počas tých piatich hodín, kým trvali naše preteky, niekoľkokrát poriadne zmokli. To bolo škoda. Ale počasie sa ovplyvniť nedá. Osobne si myslím, že ak by nepršalo, určite by v cieli bolo oveľa viac Žilinčanov.
Verili ste tomu, že môžete v rodnom meste byť najrýchlejší aj v časovke, v ktorej ste štartovali v rámci majstrovstiev ČR a SR prvýkrát v kariére, aj v pretekoch jednotlivcov s hromadným štartom? Verili ste, že by ste doma mohli dosiahnuť veľmi cenné double?
Keď si nemám veriť, tak nemusím ani pretekať (smiech).
Zhováral sa Štefan Žilka
sa narodil 26. januára 1990 v Žiline. Cyklistike sa začal venovať ako osemročný pod vedením trénerov klubu CyS Žilina Milana Novosada a Petra Zanického. Na začiatku kariéry sa okrem cestnej cyklistiky venoval aj cyklokrosu a horským bicyklom a v roku 2007 bol juniorským majstrom Slovenska vo všetkých troch športoch!
V roku 2008 sa stal juniorským majstrom sveta v horskej cyklistike (cross country) vo Val di Sole (Tal.) i juniorským majstrom Európy v tomto športe vo Sankt. Wendel (Nem.). V tom istom roku sa stal juniorským vicemajstrom sveta v cyklokrose v talianskom Trevise a bol druhý medzi juniormi na cestných pretekoch Paríž – Roubaix. Vďaka týmto výsledkom ho v roku 2008 vyhlásili za najlepšieho cyklistu Slovenskej republiky.
O rok neskôr prestúpil z klubu CyS Žilina do Dukly Trenčín, kam nasledoval svojho staršieho brata Juraja. Juraj, ktorý bol pre neho vzorom, je v súčasnosti tiež jazdcom tímu Tinkoff – Saxo. Peter ako jazdec Dukly vyhral dve etapy na pretekoch „Dookola Mazowska“, vďaka čomu vybojoval zelený dres pre najlepšieho jazdca v juniorskom veku a celkovú 7. priečku. V tom istom roku vyhral aj už neexistujúce preteky Grand Prix Kooperativa v Dubnici nad Váhom. Na MS v cestnej cyklistike v Stuttgarte obsadil 11. miesto vo vekovej kategórii U23.
Ako profesionál začal jazdiť v januári 2010. Už v marci 2010 vyhral dve etapy na medzinárodných pretekoch Pariž – Nice. Okrem toho si v premiérovej sezóne pripísal etapové víťazstvá na pretekoch Okolo Romandie a Okolo Kalifornie. O rok neskôr vyhral viacetapové preteky Okolo Sardínie a Okolo Poľska, okrem toho si v roku 2011 pripísal jedenásť etapových triumfov. Na podujatí veľkej trojky svetovej cyklistiky Grand Tours – na Vuelte 2011 už pri svojom debute vyhral tri etapy! Tieto výborné výsledky mu pomohli k víťazstvu v ankete Slovenského cyklistického zväzu (SCZ) Cyklista roka a k 3. miestu v tradičnej celoštátnej ankete Klubu športových redaktorov SSN o najúspešnejšieho športovca a športový kolektív SR.
V roku 2012 vyhral celkom 12 etáp a bol najúspešnejším profesionálnym cyklistom vo vtedajšom svetovom pelotóne. Na pretekoch Okolo Kalifornie vyhral päť etáp a bodovaciu súťaž jednotlivcov. Okrem toho vybojoval zelený dres pre najlepšieho špurtéra a biely dres pre najlepšieho pretekára do 25 rokov. Dres pre najaktívnejšieho pretekára mu patril aj po pretekoch Okolo Švajčiarska, na ktorých vyhral štyri etapy. Ďalšie etapové triumfy v roku 2012 pridal na pretekoch Okolo Ománu, vo Francúzsku a Belgicku. Aktuálne je päťnásobným majstrom Slovenska v cestnej cyklistike v pretekoch jednotlivcov s hromadným štartom (2011, 2012, 2013, 2014, 2015). V roku 2012 bol jediným slovenským cyklistom na OH v Londýne. Na pretekoch Okolo Kalifornie počas piatich ročníkov vyhral rekordných dvanásť etáp. V roku 2012 bol v tradičnej ankete KŠR SSN druhým najúspešnejším športovcom SR.
V roku 2013 sa v ankete KŠR SSN stal najúspešnejším športovcom Slovenska. V tom istom roku vyhral štyri etapy na pretekoch Okolo Švajčiarska. Ďalšie víťazné etapy pridal na Okolo Ománu, na podujatí Tirreno – Adriatico a Tri dni De Panne a na 99. ročníku Tour de France, kde vyhral hneď 1. etapu.
V roku 2014 vyhral etapu na pretekoch Okolo Ománu, jednorázové preteky E3 Harelbeke, pridal etapový triumf na pretekoch Tri dni de Penne, a tešil sa z etapového prvenstva na pretekoch Tireno Adratico. Najvyššie v rebríčku UCI bol v apríli 2013 (2. miesto).
Tento rok ako jazdec tímu Tinkoff-Saxo triumfoval na etapových pretekoch Okolo Kalifornie, tak isto sa presadil v etapách Okolo Švajčiarska. Na týchto pretekoch vyhral už 11 etáp, čím sa zaradil medzi legendy podujatia Huga Kobletu a Ferdiho Küblera . Peter Sagan doteraz v profesionálnej kariére vyhral na pretekoch 66 etáp. Nedávno v Žiline na spoločných majstrovstvách ČR A SR prvýkrát v kariére vyhral titul majstra SR aj v časovke jednotlivcov na 39 km.