Rozhodnutie o širokorozchodnej trati má padnúť do konca roka

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Cargo
Areál prekladiska kombinovanej dopravy v Dobrej (okres Trebišov. Ilustračné foto. Foto: SITA/Ivan Fleischer

BRATISLAVA 21. februára (WEBNOVINY) – Rozhodnutie o tom, či širokorozchodná železnica bude predĺžená z Košíc do Bratislavy a Viedne, by malo podľa ministerstva dopravy padnúť do konca tohto roka. „Zámerom ministerstva je starostlivo zvážiť všetky argumenty pre a proti a viesť diskusiu s našimi medzinárodnými partnermi,“ informoval v pondelok agentúru SITA riaditeľ odboru pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy Ľubomír Tuchscher. Rezort dopravy plánuje v najbližších týždňoch predložiť príslušný materiál na rokovanie vlády.

Aj o problematike výstavby širokorozchodnej trate cez Slovensko bude v týchto dňoch rokovať minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) v Rusku. Počas návštevy v Moskve 21. a 22. februára sa stretne s ruským premiérom Vladimirom Putinom, prezidentom Ruských železníc Vladimirom Jakuninom a zástupcami ruského ministerstva dopravy. Súčasťou rozhovorov s ruskými predstaviteľmi budú aj otázky súčasnej a budúcej prepravy tovarov z Ruska cez Slovensko po železnici.

Štúdia realizovateľnosti projektu železnice so širokým rozchodom, ktorú vlani v decembri predstavila nemecká poradenská spoločnosť Roland Berger, podľa rezortu dopravy neodpovedala a ani nemohla odpovedať na vlastnícke, prevádzkové a finančné vzťahy v projekte. Rada manažérov železničného konzorcia s účasťou Ruska, Ukrajiny, Slovenska a Rakúska, odporučila spoločníkom vykonať konkrétne, presne špecifikované, doplňujúce práce a na základe ich výsledkov rozhodnúť do konca roka 2011 o ďalšom postupe v projekte.

„Ide o náročný projekt, a preto si vyžaduje nielen starostlivé zváženie, ale aj strategické rozhodnutia,“ zdôraznil Tuchscher. Širokorozchodná trať je na Slovensku realitou po Košice, pripomenul, a do budúcnosti je otázkou diskusie, či by prípadný rast tovarových tokov dokázal zaistiť takúto investíciu. „Projekt je výslovne zameraný na prepravu kontajnerov a nekonkuruje prekladiskám v Čiernej nad Tisou a Maťovciach, ktoré budú aj v budúcnosti slúžiť na prekládku hromadných substrátov, hnojív a podobne,“ dodal Tuchscher s tým, že budú prepravované po našich železniciach s európskym užším rozchodom.

Figeľ nedávno vyhlásil, že projekt širokorozchodnej trate môže byť za istých okolností ekonomicky prínosný a racionálny pre investície. „Slovenská vláda i ja osobne podporujeme kroky, aby sa oživila železničná doprava aj na širokej koľaji. Čo potrebujeme z hľadiska širokorozchodnej trate a jej predĺženia, je finálne vyhodnotenie predbežnej štúdie realizovateľnosti, ktorá bola vypracovaná a pripravená v decembri 2010. Na základe jej zhodnotenia rozhodneme o ďalších krokoch,“ uviedol Figeľ.

Štúdia realizovateľnosti projektu konštatovala, že predĺženie širokorozchodnej trate z východu Slovenska do Viedne je technicky a právne realizovateľné. Navrhované predĺženie širokorozchodnej železničnej trate o 450 kilometrov by podľa štúdie vytvorilo 11-tis. nových pracovných miest a prinieslo viaceré ekonomické benefity všetkým štyrom zúčastneným krajinám. Náklady na výstavbu trate sú odhadované na 6,3 mld. eur, ďalších 240 mil. eur by bolo potrebných na výstavbu terminálov. Investíciu by mohli podľa predpokladov podporiť prepravné spoločnosti za istej účasti štátov. Kabinet chce podľa skorších vyjadrení výsledky štúdie realizovateľnosti analyzovať, avšak v programovom vyhlásení zároveň uvádza, že vláda nepodporuje tento projekt.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Figeľ