BRATISLAVA 30. mája (WebNoviny.sk) – Rodičia a učitelia odštartovali petíciu za slobodu v písaní. Reagujú tak na dodatok ministerstva školstva k štátnemu vzdelávaciemu programu, ktorý zdôrazňuje, aby sa žiaci v základných školách učili písať spojitým písaným písmom. Petíciu na portáli www.changenet.sk podpísalo už vyše 2400 ľudí. Ministerstvo školstva žiadajú, aby dodatok zrušilo.
Úprava definuje jeden tvar písmen
Zástupca petičného výboru Martin Kríž tvrdí, že zo strany ministerstva školstva ide o veľmi závažnú zmenu pravidiel.
„Nová úprava definuje jeden tvar písmen pre všetkých – čím vážne zasahuje do školských vzdelávacích programov možno stovky škôl,“ hovorí Kríž s tým, že zmena štátneho vzdelávacieho programu spôsobila rozruch najmä v školách, kde používajú zjednodušený tvar písma Comenia Script. Tento typ písma pritom úspešne overili v Česku.
Učiteľka Andrea Cinegová z Cirkevnej základnej školy Narnia v Bratislave hovorí, že moderné písmo nevyžaduje presné kopírovanie tvaru a sklonu podľa danej predlohy.
„Podporuje individuálne osobnostné i pisateľské tendencie vďaka akceptovateľným tvarom. Z hľadiska učiteľa je úžasné najmä to, že ho zvládnu aj ľaváci a deti s dysgrafiou. Atmosfére v triede veľmi pomáha, keď deti zažívajú úspech v písaní a vedia, že môžu mať vplyv na svoje písmo,“ hovorí Cinegová s tým, že viac času následne ostáva na čítanie a na rozvoj osobnosti dieťaťa, napríklad na písanie vlastných myšlienok.
Ako tiež dodáva, keďže mäkčene a dĺžne píšu deti hneď po napísaní každého písmenka, nie až po napísaní celého slova či vety, dieťa je schopné myšlienku plynule rozvíjať a nemusí ju prerušovať.
Ministerstvo zaspalo dobu
V petičnom výbore je aj riaditeľka ZŠ v Novákoch Anna Chlupíková. Nepáči sa jej spôsob, akým ministerstvo prijíma rozhodnutia.
„Týmto nariadením opätovne ministerstvo preukazuje nedôveru voči pedagógom. Dobrý učiteľ na základe svojho vzdelania, praxe a neustáleho sledovania noviniek v oblasti pedagogiky vyberie pre dieťa metódu a formu vzdelávania, ktorá je mu najprospešnejšia. V čase, keď niektoré krajiny experimentujú a učia deti najskôr písať na klávesnici a až následne písaným písmom, u nás zrušili možnosť vyučovať nespojité písané písmo a zavádza sa, bez výskumov a analýz dopadov tvrdá regulácia,“ hovorí Chlupíková.
Kríž upozorňuje, že tvary písma, ktoré nariadilo ministerstvo, majú svoj pôvod v roku 1932. „Ministerstvo zaspalo dobu. My nežiadame, aby sa zrazu stalo lídrom inovácií v slovenskom vzdelávacom systéme. Prosíme si však, aby aspoň nebolo prekážkou. Nežiadame ani zavedenie moderného písma na všetkých školách. Žiadame zachovať slobodu, ktorú učitelia a rodičia mali doteraz,“ zakončil Kríž.
Ministerstvo tvrdí, že ovládanie zručnosti písaného spojitého písania predstavuje minimálny štandard, ale nijakým spôsobom neobmedzuje využívanie aj iných typov písma.
„Ak má však škola záujem naučiť žiaka písať aj iným typom písma, môže tak, samozrejme, urobiť. Potrebné je však dodržať, že iný typ písma nie je jediným typom písma, ktoré žiak ovláda,“ konštatuje ministerstvo.