Prvá električka do Petržalky vyrazí o dva roky

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Električka
Foto: SITA

BRATISLAVA 8. júla (WEBNOVINY) – Najväčšia bratislavská mestská časť Petržalka by už o dva roky mohla mať električkové prepojenie s centrom hlavného mesta.

V rámci plánovanej výstavby koľajovej trate z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie bude najprv položená prvá časť trate v úseku Bosákova ulica – Šafárikovo námestie.

Zároveň bude zrekonštruovaný Starý most ponad Dunaj, cez ktorý električková trať povedie. Pôjde o súčasť Nosného systému mestskej hromadnej dopravy v Bratislave na základe koľajovej dopravy.

Stavba prvej časti električkovej trate Bosákova ulica – Šafárikovo námestie je súčasťou projektov v Operačnom programe Doprava (OPD). Realizáciu veľmi nákladného projektu, ktorého predpokladané celkové oprávnené náklady dosahujú 84 miliónov eur, umožní najmä využitie európskych peňazí.

Rozpočet zafinancuje aj štát a mesto

Petržalka
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič

Kohézny fond Európskej únie má pokryť až 85 percent oprávnených výdavkov uvedeného projektu. Rovnaký podiel financovania je aj v prípade iných veľkých projektov na rozvoj dopravnej infraštruktúry.

Štátny rozpočet SR prispeje na investíciu desiatimi percentami z plánovaných výdavkov a Hlavné mesto SR Bratislava, ako prijímateľ finančnej pomoci, poskytne zvyšných päť percent peňazí z vlastných zdrojov.

Podľa Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, ktoré je riadiacim orgánom OPD, najdôležitejším a najnáročnejším stavebným objektom bude už spomínaná rekonštrukcia Starého mosta.

Prvá časť trate pre električky Bosákova ulica – Šafárikovo námestie bude dlhá 2,4 kilometra a budú na nej jedna zrekonštruovaná a tri nové zastávky Štúrova, Viedenská, Bosákova a Jantárová.

Stavba trate začne pred križovatkou ulíc Jesenského a Štúrova, bude pokračovať cez Šafárikovo námestie, Starý most a po estakádach Artmedia a Einsteinova už v Petržalke sa dostane k Bosákovej ulici.

V pláne aj druhá fáza

Peniaze, mena
Foto: Ilustračné foto: SITA

Tam sa prvá časť trate skončí obratiskom pred Námestím hraničiarov.

„Prvoradým účelom stavby je začať budovať prepravný systém, ktorý bude postupnými krokmi v budúcnosti schopný prevziať na seba rozhodujúci podiel prepravy cestujúcich v mestskej hromadnej doprave,“ priblížilo význam projektu výstavby električkovej trate do Petržalky ministerstvo dopravy.

Aby projekt splnil svoju základnú funkciu, musí podľa rezortu zabezpečiť požadované prepravné kapacity pravidelnosťou chodu vlakových súprav, ako aj ich bezpečnou, kvalitnou a spoľahlivou každodennou prevádzkou.

V budúcnosti sa plánuje aj druhá časť výstavby električkovej trate na úseku Bosákova ulica – Janíkov dvor.

Po predĺžení koľajovej trate z bratislavského Starého mesta, čo sa predpokladá v priebehu dvoch rokov, bude mať Petržalka po veľmi dlhom čase opäť električkovú dopravu. Stane sa tak totiž po viac ako polstoročí, ktoré uplynuli odvtedy, čo jazdili električky v Petržalke.

Mestská hromadná doprava v slovenskej metropole na pravom brehu Dunaja sa tak popri autobusovej rozšíri aj na električky. A tie do Petržalky, najľudnatejšej časti hlavného mesta, nepochybne takisto patria.

Viac plánov v Bratislave i Košiciach

Európske peniaze pomôžu pri nevyhnutnej obnove značne zastaraného vozidlového parku mestskej hromadnej dopravy v dvoch najväčších slovenských mestách. Bratislava získa nové električky a trolejbusy a Košice električky. Prevažne z finančných prostriedkov Európskej únie sa majú zároveň zmodernizovať trate pre električky a trolejbusy v metropole SR a pre električky v najväčšom meste na východe krajiny.

Realizácia spomínaných projektov v rámci Operačného programu Doprava (OPD) súčasného programového obdobia 2007 – 2013 je plánovaná do roku 2015. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, ako riadiaci orgán OPD, pripravilo tieto projekty spolu s inými ako náhradu za pozastavený a nepripravený železničný projekt Filiálka v hlavnom meste SR.

Podľa zaužívanej tradície pri realizácii dopravných projektov, Kohézny fond Európskej únie by mal poskytnúť 85 percent z celkových oprávnených výdavkov na dodanie električiek a trolejbusov, ako i rekonštrukciu tratí. Podiel štátneho rozpočtu na financovaní je 10 percent a zvyšných 5 percent zabezpečia Dopravný podnik Bratislava, a.s., (DPB), Dopravný podnik mesta Košice, akciová spoločnosť, (DPMK) aj mestá Bratislava a Košice.

V mestskej hromadnej doprave v Bratislave by malo pribudnúť tridsať nových električiek, z toho po pätnásť obojsmerných i jednosmerných. DPB využitím opcie plánuje ich počet zvýšiť o ďalších tridsať. Predpokladané náklady na dodanie električiek predstavujú okolo 150 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Oprávnené náklady projektu bez využitia opcie sú podľa rezortu dopravy 90 mil. eur.

Park trolejbusov v slovenskej metropole sa má rozšíriť o osemdesiat nových vozidiel, z čoho bude tridsať krátkych a päťdesiat dlhých, čiže kĺbových. Odhadované náklady za ich dodanie, vrátane využitia opcie na ďalších štyridsať kusov (po dvadsať krátkych a dlhých), dosahujú okolo 70 miliónov eur bez DPH. Oprávnené náklady projektu bez opcie predstavujú 49 mil. eur.

Mesto Bratislava popritom pripravuje modernizáciu električkovej trate v mestskej časti Dúbravka na úseku Hanulova – Saratovská. Celkové oprávnené náklady projektu sa predpokladajú vo výške 12 mil. eur.

V pláne je aj vybudovanie trolejbusového spojenia dvoch obchodných centier na trati Obchodné centrum (OC) Lamač – Brnianska – OC Avion. Pôjde o napojenie trolejbusovej trate na dobudovaný úsek Pražská – Hroboňova na Brnianskej ulici, po križovatku na Patrónke a od križovatky Cesta na červený most po OC Lamač a späť a napojenie OC Avion.

Pripravujú sa aj súťaže na zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre modernizáciu električkových tratí v Bratislave do Vajnor, Ružinova a Karlovej Vsi, ako aj pre trolejbusové spojenie do Petržalky na trati Košická – most Apollo- Bosákova.

V Košiciach plánujú nakúpiť 23 jednosmerných električiek a na základe opcie taký istý počet vozidiel. Predpokladaná cena za dodanie električiek vrátane opcie a záručného a pozáručného servisu je takmer 97 mil. eur bez DPH. Oprávnené náklady projektu bez opcie dosahujú necelých 50 mil. eur. V najväčšom meste na východe krajiny pripravujú aj projekt modernizácie električkových tratí s predpokladanými oprávnenými nákladmi 49 mil. eur.

Hlavným cieľom projektov na obnovu električiek a trolejbusov je zlepšenie podmienok pri preprave cestujúcich a podpora integrovaného dopravného systému v regióne Bratislavy a Košíc. Zároveň sa majú znížiť náklady na údržbu vozidiel, obmedziť by sa mala aj ich poruchovosť a spotreba elektrickej energie. V prípade električiek sa majú znížiť aj hlučnosť a vibrácie.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať