BRATISLAVA 7. decembra (WebNoviny.sk) – Proti plánu spoločnosti J&T Real Estate vybudovať električkovú trať na Pribinovej ulici V Bratislave protestuje Slovenská výtvarná únia (SVÚ) a zámer zásadne pripomienkuje aj Ministerstvo kultúry (MK) SR.
Slovenská výtvarná únia (SVÚ) vníma projekty spoločností J&T Real Estate a HB Reavis, ktorými sa má na budúci týždeň zaoberať vláda, ako ohrozenie perspektívy areálu Galérie Umelka.
MK SR vznieslo zásadnú pripomienku v medzirezortnom pripomienkovom konaní k návrhu na vydanie osvedčenia o významnej investícii pre spoločnosť J&T Real Estate na jej projekt Spojená Bratislava. Nesúhlasí konkrétne s jedným z viacerých plánov v rámci projektu Spojená Bratislava, a to s električkou pri novej budove Slovenského národného divadla (SND).
Pellegrini predloží návrh do parlamentu
Návrh na vydanie osvedčenia o významnej investícii pre spoločnosť J&T Real Estate na udelenie štatútu významnej investície pre Projekt Spojená Bratislava ako aj ďalší takýto návrh, ale pre projekt spoločnosti Smart City (dcérska spoločnosť spoločnosti HB Reavis Group, pozn. redakcie) na uskutočnenie stavby „Stanica Nivy – Smart City“ predkladá na rokovanie vlády podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini.
Foto: V Bratislave jazdí Vianočná električka, je vyzdobená ako Perníková chalúpka
Vláda by sa ním mala zaoberať v stredu 13. decembra. Oba materiály boli v skrátenom medzirezortnom pripomienkovom konaní od 30. novembra do 6. decembra, pre ktoré je ako dôvod uvedené „výjazdové rokovanie vlády SR dňa 13. decembra 2017 za účasti primátora Hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy“, ktoré sa uskutoční v Bratislave.
Bohaté negatívne skúsenosti
Ako píše v svojej zásadnej pripomienke MK SR, „z navrhovaného riešenia vyplýva, že spoločnosť J&T Real Estate plánuje postaviť električkovú trať priamo pred novou budovou SND, t. j. na pozemku štátu v správe Slovenského národného divadla“. Ministerstvo považuje všetky priestory okolo budovy SND „za nevyhnutné k činnosti SND ako významnej kultúrnej inštitúcie, a preto Ministerstvo kultúry SR vznáša zásadnú pripomienku k zabratiu čo i len ich častí“.
Ministerstvo kultúry pripomína, „bohaté negatívne skúsenosti s riešením problematiky električkovej trate pri rekonštrukcii Reduty, sídla Slovenskej filharmónie“. Ani použitím najmodernejších materiálov a technológií sa tu totiž nepodarilo úplne zabezpečiť odhlučnenie a eliminovanie vibrácií.
Smer-SD čaká celoslovenský snem, istou zmenou vo vedení strany je odstúpenie Maďariča
„Električková trať by spôsobila mnohé prevádzkové problémy SND pri uvádzaní predstavení, pri realizácii vonkajších projektov, partnerských spoluprác a pod., ako aj problémy s bezpečnosťou na pešej zóne či k prístupu k pokladniciam SND,“ konštatuje medzi iným MK SR v zásadnej pripomienke k návrhu na vydanie osvedčenia o významnej investícii pre spoločnosť J&T Real Estate na realizáciu stavby s názvom Spojená Bratislava.
Dodáva, že „do priestoru s pešou zónou navrhnutou pre kultúrny zážitok zbavený hluku veľkomesta a dôrazom na požiadavky na určitý komfort divákov, vnáša električková trať deštrukciu tejto myšlienky“.
Zasiahnu aj pozemok SVÚ
Slovenská výtvarná únia pripúšťa, že nevie, v akom rozsahu sa projekty dotknú ich sídla. Zároveň konštatuje, že obe firmy chcú vďaka výnimke v stavebnom zákone stavbou električkovej trate zasiahnuť aj pozemok SVÚ.
Verejnosť vyzýva k podpisu petície proti schváleniu štatútu významnej investície pre projekty Spojená Bratislava a Smart City zverejnenej na – https://www.peticie.com/peticia_proti_schvaleniu_tatutu_vyznamnej_investicie_projektu_spo. Takzvaná Umelka je národná kultúrna pamiatka postavená v rokoch 1925 – 1926 podľa projektu architektov Aloisa Balána a Jiřího Grossmanna.
Minister Gajdoš rokoval s americkým veľvyslancom Sterlingom, pochválil vrtuľníky Blackhawk
Ako píše SVÚ na pamätnej tabuli umiestnenej priamo na budove na Dostojevského rade 2, tzv. Umelka je „najstarší funkcionalistický objekt na Slovensku a slúži verejnosti ako centrum umenia nepretržite od vybudovania spolkom Umelecká beseda slovenská. Od roku 1990 je sídlom SVÚ“.
Dve vetvy električkovej trate
Ako sa uvádza v samotnom materiáli o projekte Spojená Bratislava električka má mať dve vetvy – Košická a Nové Lido. V rámci vetvy Košická sa plánuje jej trasa „od Šafárikovho námestia smerom Pribinova – Košická – Miletičova, s napojením na ružinovskú radiálu, aj s možnosťou ďalšieho rozširovania v rámci Bratislavy“.
Vetva Nové Lido by podľa materiálu mala slúžiť na dopravu v plánovanej novej štvrti na petržalskom brehu Dunaja, „ktorá bude plniť všetky základné funkcie a okrem toho poskytne priestor na rozmanité trávenie voľného času“.
Proti obom spomínaným projektom sú aj bratislavskí mestskí poslanci. Primátora hlavného mesta SR Bratislavy Iva Nesrovnala požiadali, aby pre ne nevydal súhlas na udelenie štatútu významnej investície.